Tytuł badania: |
Aspiracje edukacyjne rodziców a osiągnięcia szkolne uczniów klas trzecich |
Instytucja: |
|
Data: |
2004 – 2005 |
Badacz: |
Anna Jakubowicz-Bryx |
Abstrakt: |
Przedmiotem badania była zależność pomiędzy aspiracjami edukacyjnymi rodziców a osiągnięciami szkolnymi ich dzieci, uczęszczających do klas trzecich w szkole podstawowej. Analizie poddano trzy wymiary aspiracji: maksymalne aspiracje edukacyjne rodziców, minimalne aspiracje edukacyjne oraz realne aspiracje edukacyjne rodziców wobec ich dzieci. Poziom osiągnięć szkolnych określono na podstawie testów wiedzy i umiejętności z zakresu edukacji polonistycznej, matematycznej i środowiskowej. Badaniem objęto 28 uczniów z klas trzecich jednej szkoły wiejskiej. Na podstawie wyników badania za zróżnicowane uznano aspiracje edukacyjne rodziców wobec ich dzieci. Ujawniono średni poziom aspiracji realnych, odpowiadających rzeczywistym wynikom uczniów w nauce. Większość rodziców umieszczała odpowiednie wykształcenie w obrębie hierarchii celów. Za najważniejszą wartość w hierarchii kierunku aspiracji uznano także udane życie rodzinne. Osiągnięcia szkolne uczniów okazały się jednym z najważniejszych czynników kształtujących aspiracje edukacyjne rodziców wobec dzieci. Ponad połowa trzecioklasistów osiągała dobre i wysokie wyniki w nauce, a im wyższe ich postępy były, tym większe aspiracje mieli rodzice wobec przyszłego wykształcenia swoich dzieci. Nie potwierdzono związku między osiągnięciami szkolnymi a poziomem realnych aspiracji edukacyjnych. Stwierdzono silny związek aspiracji edukacyjnych rodziców z poziomem osiągnięć szkolnych dzieci. |
Deskryptory TESE: |
efekt uczenia się, postępy w nauce, niedostateczne osiągnięcia w nauce, trudności w nauce, rodzice, dziecko |
TESE descriptors: |
learning outcome, study progress, re-assessment, learning difficulty, parents, child |
Publikacje: |
- Jakubowicz-Bryx, A. (2007). Aspiracje edukacyjne rodziców a osiągnięcia szkolne uczniów klas trzecich. W: H. Siwek (red.), Efektywność kształcenia zintegrowanego. Implikacje dla teorii i praktyki (s. 268-272). Katowice: Wydział Nauk Społeczno-Pedagogicznych.
|