BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Aspiracje edukacyjne rodziców a osiągnięcia szkolne uczniów klas trzecich
Instytucja:
Data: 2004 – 2005
Badacz: Anna Jakubowicz-Bryx
Abstrakt:

Przedmiotem badania była zależność pomiędzy aspiracjami edukacyjnymi rodziców a osiągnięciami szkolnymi ich dzieci, uczęszczających do klas trzecich w szkole podstawowej. Analizie poddano trzy wymiary aspiracji: maksymalne aspiracje edukacyjne rodziców, minimalne aspiracje edukacyjne oraz realne aspiracje edukacyjne rodziców wobec ich dzieci. Poziom osiągnięć szkolnych określono na podstawie testów wiedzy i umiejętności z zakresu edukacji polonistycznej, matematycznej i środowiskowej. Badaniem objęto 28 uczniów z klas trzecich jednej szkoły wiejskiej. Na podstawie wyników badania za zróżnicowane uznano aspiracje edukacyjne rodziców wobec ich dzieci. Ujawniono średni poziom aspiracji realnych, odpowiadających rzeczywistym wynikom uczniów w nauce. Większość rodziców umieszczała odpowiednie wykształcenie w obrębie hierarchii celów. Za najważniejszą wartość w hierarchii kierunku aspiracji uznano także udane życie rodzinne. Osiągnięcia szkolne uczniów okazały się jednym z najważniejszych czynników kształtujących aspiracje edukacyjne rodziców wobec dzieci. Ponad połowa trzecioklasistów osiągała dobre i wysokie wyniki w nauce, a im wyższe ich postępy były, tym większe aspiracje mieli rodzice wobec przyszłego wykształcenia swoich dzieci. Nie potwierdzono związku między osiągnięciami szkolnymi a poziomem realnych aspiracji edukacyjnych. Stwierdzono silny związek aspiracji edukacyjnych rodziców z poziomem osiągnięć szkolnych dzieci. 

Deskryptory TESE: efekt uczenia się, postępy w nauce, niedostateczne osiągnięcia w nauce, trudności w nauce, rodzice, dziecko
TESE descriptors: learning outcome, study progress, re-assessment, learning difficulty, parents, child
Publikacje:
  • Jakubowicz-Bryx, A. (2007). Aspiracje edukacyjne rodziców a osiągnięcia szkolne uczniów klas trzecich. W: H. Siwek (red.), Efektywność kształcenia zintegrowanego. Implikacje dla teorii i praktyki (s. 268-272). Katowice: Wydział Nauk Społeczno-Pedagogicznych.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"