Abstrakt: |
Badanie miało charakter cykliczny; kolejne edycje odbywały się w latach 2001, 2003 i 2005. Przedmiotem badania była edukacja medialna w kształceniu zintegrowanym. We wszystkich cyklach badania uczestniczyło łącznie 1137 uczniów klas I-III ze szkół podstawowych na Opolszczyźnie. W badanej próbie znalazło się również 829 nauczycieli kształcenia wczesnoszkolnego i czynnych zawodowo nauczycieli-studentów podnoszących kwalifikacje na specjalnościach: kształcenie wczesnoszkolne i wychowanie przedszkolne na Uniwersytecie Opolskim. Uczniowie deklarowali znajomość następujących programów multimedialnych (TIK): Klik uczy czytać (43,5%), Klik uczy ortografii (37,3%), Klik uczy liczyć (32,9%), Moje pierwsze ABC (35,1%), Multimedialny świat Jana Brzechwy (33,9%), Multimedialny świat J. Tuwima (33,2%), Na tropach języka polskiego (29,3%). Nauczycieli natomiast zapytano o ich postawę wobec tradycyjnych i nowoczesnych środków komunikowania. Blisko 60% respondentów z tej grupy preferowało tradycyjne media, co autorka pozytywnie oceniła ze względu na konieczność kształcenia w najmłodszych uczniach nawyków obcowania z książką. 100% nauczycieli utożsamiało książkę z podręcznikiem i lekturą szkolną. Internet we wszystkich cyklach badania wskazywało po blisko 10% nauczycieli (medium to znalazło się na ostatnim miejscu w hierarchii środków najczęściej stosowanych w procesie edukacji). Na przedostatnim miejscu był komputer z ponad 30% wskazań w każdym cyklu badania (w ostatniej edycji nastąpił nieznaczny wzrost wskazań w porównaniu z edycją pierwszą w 2001 roku). |