BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Edukacja medialna w kształceniu zintegrowanym
Typ badania: cykliczne
Instytucja:
Data: 2001 – 2005
Badacz: Tatiana Kłosińska
Abstrakt:

Badanie miało charakter cykliczny; kolejne edycje odbywały się w latach 2001, 2003 i 2005. Przedmiotem badania była edukacja medialna w kształceniu zintegrowanym. We wszystkich cyklach badania uczestniczyło łącznie 1137 uczniów klas I-III ze szkół podstawowych na Opolszczyźnie. W badanej próbie znalazło się również 829 nauczycieli kształcenia wczesnoszkolnego i czynnych zawodowo nauczycieli-studentów podnoszących kwalifikacje na specjalnościach: kształcenie wczesnoszkolne i wychowanie przedszkolne na Uniwersytecie Opolskim. Uczniowie deklarowali znajomość następujących programów multimedialnych (TIK): Klik uczy czytać (43,5%), Klik uczy ortografii (37,3%), Klik uczy liczyć (32,9%), Moje pierwsze ABC (35,1%), Multimedialny świat Jana Brzechwy (33,9%), Multimedialny świat J. Tuwima (33,2%), Na tropach języka polskiego (29,3%). Nauczycieli natomiast zapytano o ich postawę wobec tradycyjnych i nowoczesnych środków komunikowania. Blisko 60% respondentów z tej grupy preferowało tradycyjne media, co autorka pozytywnie oceniła ze względu na konieczność kształcenia w najmłodszych uczniach nawyków obcowania z książką. 100% nauczycieli utożsamiało książkę z podręcznikiem i lekturą szkolną. Internet we wszystkich cyklach badania wskazywało po blisko 10% nauczycieli (medium to znalazło się na ostatnim miejscu w hierarchii środków najczęściej stosowanych w procesie edukacji). Na przedostatnim miejscu był komputer z ponad 30% wskazań w każdym cyklu badania (w ostatniej edycji nastąpił nieznaczny wzrost wskazań w porównaniu z edycją pierwszą w 2001 roku).

Deskryptory TESE: Internet, komputer, gra dydaktyczna, gra komputerowa, technologia informacyjno-komunikacyjna, środki dydaktyczne, literatura, literatura dla dzieci i młodzieży, podręcznik
TESE descriptors: Internet, computer, educational game, computer game, ICT, teaching resourses, literature, children's and youth literature, textbook
Publikacje:
  • Kłosińska, T. (2007). Edukacja medialna w kształceniu zintegrowanym. W: H. Siwek (red.), Efektywność kształcenia zintegrowanego. Implikacje dla teorii i praktyki (s. 145-150). Katowice: Wydział Nauk Społeczno-Pedagogicznych.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"