BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Edukacja medialna w gimnazjum w opinii nauczycieli
Data: [2002]
Badacz: Agnieszka Repko
Abstrakt:

Celem badania była odpowiedź na pytanie: Czy treści edukacji medialnej na poziomie kształcenia przedmiotowego są prawidłowo realizowane przez nauczycieli? Do zebrania materiału posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem ankiety. Kwestionariusze skierowano do 80 nauczycieli zatrudnionych w trzech szkołach gimnazjalnych w województwie śląskim. Analizę oparto na odpowiedziach uzyskanych od 46 osób. Respondenci byli nauczycielami bloku przedmiotów humanistycznych, matematyczno-przyrodniczych, języków obcych, techniki i informatyki, a także bibliotekarzami. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że 95,7% ankietowanych potwierdziło konieczność kształtowania kompetencji medialnych młodzieży. Wykazano również, że niemal połowa badanych (43,5%) definiowała edukację medialną, wskazując jedynie na powiązania z technicznymi środkami nauczania stosowanymi w trakcji lekcji. Prawidłowej odpowiedzi, że jest to nauka o środkach masowego przekazu, udzieliło tylko 8,7% osób. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem okazało się ponadto, że ponad połowa respondentów (60,9%) nie była w stanie scharakteryzować, jakiego rodzaju treści edukacji medialnej realizują w ramach prowadzenia zajęć ze swojego przedmiotu. Dodatkowo ustalono, że zdaniem większości badanych (60,9%) najlepszym sposobem wdrażania edukacji medialnej jest ścieżka międzyprzedmiotowa.

Deskryptory TESE: środki masowego przekazu, edukacja, edukacja medialna, gimnazjum, treści kształcenia, nauczanie, program nauczania, nauczyciel
TESE descriptors: mass media, education, media education, lower secondary, content of learning, teaching, curriculum, teacher
Publikacje:
  • Repko, A. (2003). Edukacja medialna w gimnazjum w opinii nauczycieli. Chowanna, 2, 174-186.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"