Abstrakt: |
Celem badania była odpowiedź na pytanie: Czy treści edukacji medialnej na poziomie kształcenia przedmiotowego są prawidłowo realizowane przez nauczycieli? Do zebrania materiału posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem ankiety. Kwestionariusze skierowano do 80 nauczycieli zatrudnionych w trzech szkołach gimnazjalnych w województwie śląskim. Analizę oparto na odpowiedziach uzyskanych od 46 osób. Respondenci byli nauczycielami bloku przedmiotów humanistycznych, matematyczno-przyrodniczych, języków obcych, techniki i informatyki, a także bibliotekarzami. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że 95,7% ankietowanych potwierdziło konieczność kształtowania kompetencji medialnych młodzieży. Wykazano również, że niemal połowa badanych (43,5%) definiowała edukację medialną, wskazując jedynie na powiązania z technicznymi środkami nauczania stosowanymi w trakcji lekcji. Prawidłowej odpowiedzi, że jest to nauka o środkach masowego przekazu, udzieliło tylko 8,7% osób. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem okazało się ponadto, że ponad połowa respondentów (60,9%) nie była w stanie scharakteryzować, jakiego rodzaju treści edukacji medialnej realizują w ramach prowadzenia zajęć ze swojego przedmiotu. Dodatkowo ustalono, że zdaniem większości badanych (60,9%) najlepszym sposobem wdrażania edukacji medialnej jest ścieżka międzyprzedmiotowa. |