Abstrakt: |
Przedmiot badań stanowiła ilość czasu wolnego nauczycieli, którzy podjęli studia wyższe. Analizie poddano również czynniki determinujące tę sferę życia respondentów. Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem następujących technik: obserwacja uczestnicząca niekontrolowana, ankieta (w tym technika niedokończonych zdań) oraz wywiad swobodny. Badaniem objęto 397 osób (w tym studentów pedagogiki lub historii na studiach wyższych zawodowych i magisterskich w systemie zaocznym oraz słuchaczy studiów podyplomowych na wymienionych kierunkach na Akademii Pedagogicznej im. KEN w Krakowie oraz na Uniwersytecie Rzeszowskim). Respondentów podzielono na cztery grupy: PK – nauczyciele studiujący pedagogikę w AP w Krakowie (N = 142); HK – nauczyciele studiujący historię w AP w Krakowie (N = 77); PR – nauczyciele studiujący pedagogikę na UR (N = 110); HR – nauczyciele studiujący historię na UR (N = 56). Wśród uczestników badania 92,47% stanowiły kobiety. Ponadto ponad połowa nauczycieli (56,35%) legitymowała się wykształceniem wyższym, z kolei pod względem wieku najliczniejszą grupę stanowiły osoby mające 31-37 lat. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że we wszystkich grupach respondenci dysponowali niewielką średnią ilością dobowego czasu wolnego. Wykazano, że w dni robocze wynosił on 2,08 godziny, w dni zajęć dydaktycznych na uczelni – 1,62, natomiast w dni wolne od pracy zawodowej i zajęć na uczelni – 4,23. Ponadto nie odnotowano różnic pomiędzy ilością czasu wolnego nauczycieli w poszczególnych rodzajach dni a kierunkiem studiów i rodzajem uczelni. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem potwierdzono również, że więcej czasu wolnego posiadali studiujący pedagodzy stanu wolnego. Dodatkowo ustalono, że najmniejszą ilością czasu wolnego dysponowały osoby w średnim wieku, a także nauczyciele o stażu pracy od 16 do 20 lat. |