Abstrakt: |
Celem badania było określenie wpływu nauczycieli na postawy uczniów wobec środowiska w miejscu zamieszkania. Badaniem ankietowym objęto uczniów szkoły podstawowej z regionu płockiego. Skorzystano częściowo z kwestionariusza ankiety zastosowanego w badaniu przeprowadzonym wśród uczniów Szkoły Podstawowej nr 50 we Wrocławiu (Jastrzębska-Kołodyńska, 2002) w celu porównania wyników. Rezultaty badania pozwoliły stwierdzić, że uczniowie z regionu płockiego wykazali się lepszą postawą wobec segregacji odpadów niż uczniowie z Wrocławia (o 19,2%), co powiązano z organizacją konkursu dotyczącego segregacji odpadów przez Urząd Miasta Płocka. Najczęściej podejmowanym działaniem na rzecz środowiska lokalnego było w obu przypadkach oszczędzanie światła (Płock – 80%, Wrocław - 70,8%). Zapytani o postawy prośrodowiskowe, prezentowane przez nauczycieli, uczniowie najczęściej wskazywali na zachowania wskazujące na poczucie odpowiedzialności za środowisko, następnie na wiedzę na temat budowy i złożoności świata przyrody, obserwowanie zjawisk i ich opis, zachowania sprzyjające bezpieczeństwu ludzi i przyrody oraz na końcu – na rozwiązywanie prostych zadań problematycznych, dotyczących miejsca zamieszkania i okolicy. |