Abstrakt: |
Celem badania było wykazanie wpływu działań dydaktyczno-wychowawczych, podejmowanych przez X Liceum Ogólnokształcące w Krakowie, głównie w postaci realizacji projektu Ostoja przyrody, na kształtowanie postaw uczniów. Badaniem objęto klasy uczestniczące w projekcie (grupa eksperymentalna) oraz klasy w nim nieuczestniczące (grupa kontrolna). Łącznie przebadano 122 osoby, po 61 z każdej z grup. Zastosowano technikę ankiety, która obejmowała sferę rozwoju intelektualnego, emocjonalno-duchowego oraz moralno-społecznego absolwenta. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że uczniowie uczestniczący w projekcie dostrzegali znaczenie wiedzy szkolnej w kontekście wykorzystania jej w praktyce, uważali też, że znajomość mocnych i słabych stron osobowości oraz umiejętność pokonywania własnych słabości to cechy pomocne w życiu. Podczas realizacji projektu, w trakcie pracy zespołowej, uczniowie ujawnili umiejętność dokonywania samooceny rozumianej jako poczucie własnej wartości o źródłach zewnętrznych i wewnętrznych. Podczas wspólnej pracy uczniowie musieli zastosować się do obowiązujących zasad w postaci życzliwości, tolerancji, wymagań, życzliwej krytyki, wzajemnej pomocy, konsekwencji i odpowiedzialności za produkt finalny. Uczniowie z grupy eksperymentalnej wysoko cenili te zasady, co ujawniły ich odpowiedzi na pytania ankiety. |