BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kształtowanie postaw uczniów w czasie realizacji zajęć terenowych z przyrody
Data: [2004]
Badacz: Sylwia Gwardys-Szczęsna
Abstrakt:

Celem artykułu było przedstawienie argumentów za realizacją celów edukacji ekologicznej poprzez udział uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej w zajęciach terenowych. Powołano się na literaturę przedmiotu oraz badania empiryczne. Wśród tych ostatnich omówiono wyniki badania dotyczącego zagrożeń ekologicznych w świadomości młodzieży (Cichy, 1990), zgodnie z którymi wśród czynników najsilniej warunkujących postawy proekologiczne uczniów znalazły się przede wszystkim środki masowego przekazu (40,9%), następnie szkoła (33%) i rodzina (32,7%). Późniejsze badanie dotyczące opinii nauczycieli o realizacji treści ekologiczno-sozologicznych (Kowalski, 1995) ujawniło z kolei, że kluczowym czynnikiem wpływającym na postawy uczniów była jednak szkoła (60%), następnie rodzina (56%), środki masowego przekazu (53%) oraz na końcu – rówieśnicy (15%). Badanie nad wpływem zajęć lekcyjnych prowadzonych w terenie na trwałość wiedzy i umiejętności z zakresu ochrony przyrody pozwoliło stwierdzić, że ten typ zajęć zwiększa trwałość o 18,8% (Cichy, 1983). Na podstawie przeglądu badań sformułowano wnioski, zgodnie z którymi w celu kształtowania kultury ekologicznej uczniów i podnoszenia ich świadomości ekologicznej konieczne jest realizowanie edukacji prośrodowiskowej z wykorzystaniem zajęć terenowych.

Deskryptory TESE: postawa, zajęcia edukacyjne, środowisko, ochrona środowiska, szkoła podstawowa
TESE descriptors: attitude, educational activities, environment, environmental protection, primary school
Publikacje:
  • Gwardys-Szczęsna, S. (2004). Kształtowanie postaw uczniów w czasie realizacji zajęć terenowych z przyrody. Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, 2-3, 130-136.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"