Tytuł badania: |
Kształtowanie postaw zawodowych przyszłych nauczycieli |
Instytucja: |
|
Data: |
2008 – 2009 |
Badacz: |
Kazimierz Żegnałek |
Abstrakt: |
Autor doniesienia omawia wyniki dwóch badań własnych. Pierwsze z nich przeprowadzono wśród nauczycieli szkół podstawowych w Mińsku Mazowieckim. 71% respondentów zdecydowało się na wybór zawodu nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej ze względu na satysfakcję płynącą z pracy z małymi dziećmi. 53% wybrało zawód z powodu zamiłowania do pracy nauczycielskiej. 34% badanych natomiast interesowało się pracą w młodszych klasach. Ani jedna osoba z tej grupy nie zdecydowała się na wykonywanie takiego zawodu z przypadku. Nieco ponad połowa nauczycieli podjęła decyzję o dalszym kształceniu już w szkole średniej. Blisko 77% respondentów ponownie zdecydowałoby się na wybór takiego zawodu. Według deklaracji 84% nauczycielek angażują one wszystkie siły, możliwości i umiejętności w pracę z dziećmi. Drugie badanie odbyło się w roku akademickim 2008/2009 i wzięło w nim udział 230 studentów pedagogiki na trzech uczelniach: Akademii Podlaskiej w Siedlcach, w Wyższej Szkole Pedagogicznej TWP w Warszawie oraz Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Koninie. Respondentom zadano jedno pytanie otwarte: Proszę wymienić co najmniej pięć najważniejszych cech charakteryzujących współczesnego nauczyciela i uszeregować je według stopnia ważności. Uzyskano łącznie 89 cech. Nieco ponad 40% studentów za najważniejszą uznało wiedzę. W opinii 34,3% współczesny nauczyciel powinien odznaczać się cierpliwością. Z kolei 23,9% wskazało na sprawiedliwość. Nieco ponad 20% respondentów wymieniło z kolei w tym kontekście wyrozumiałość i umiejętność przekazywania wiedzy. |
Deskryptory TESE: |
kształcenie nauczycieli, nauczyciel, zawód nauczyciela, postawa, wybór studiów |
TESE descriptors: |
teacher education, teacher, teaching profession, attitude, choice of studies |
Publikacje: |
- Żegnałek, K. (2009). Kształtowanie postaw zawodowych przyszłych nauczycieli. W: B. Sitarska, K. Jankowski i R. Droba (red.), Wiedza, umiejętności, postawy a jakość kształcenia w szkole wyższej (s. 177-184). Siedlce: Wydawnictwo Akademii Podlaskiej.
|