BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wiedza środowiskowa uczniów klas III PSP nr 6 w Nowej Soli
Data: [2004]
Badacz: Artur Mielczarek
Abstrakt:

Celem badania było określenie poziomu wiedzy środowiskowej uczniów klas trzecich Szkoły Podstawowej nr 6 w Nowej Soli. W szkole tej uczyło się łącznie 620 uczniów w 24 oddziałach, z czego w 12 oddziałach realizowano nauczanie zintegrowane (klasy I-III), w kolejnych 12 – nauczanie blokowe (klasy IV-VI). Nauczyciele nauczania zintegrowanego pracowali na podstawie Programu Wydawnictwa Edukacyjnego „Żak” H. Kitlińskiej-Pięty pod tytułem Z ekoludkiem w szkole. Z kolei klasy IV-VI realizowały Program Wydawnictwa Operon L. Hoppe i A. Sternickiej. W latach 1995-1999 wdrożono jako osobny przedmiot program autorski D. Cichy Kultura ekologiczna w klasach II-VIII. W 1995 roku utworzono pierwszą klasę o profilu ekologicznym, w której realizowano autorski program J. Matelskiej Kultura ekologiczna w klasach I-III oraz ścieżkę przedmiotową Edukacji prozdrowotna w klasach IV-VI. W roku szkolnym 1999/2000 zakończono drugi cykl programu edukacji środowiskowej w nauczaniu zintegrowanym; pod koniec roku szkolnego przeprowadzono ankietę mającą na celu zbadanie rezultatów edukacji środowiskowej. Ankieta składała się z 14 pytań. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że uczniowie wykazywali duże zainteresowanie racjonalnym wykorzystaniem i poszanowaniem żywności. W większości domów chleb jest zjadany do końca lub przekazywany zwierzętom. Dzieci dostrzegały również konieczność segregowania śmieci. Zdecydowana większość oszczędzała energię elektryczną, wyłączając światło po wyjściu z pokoju. Dzieci odczuwały potrzebę tworzenia rezerwatów i parków narodowych, reagowały na niszczenie środowiska naturalnego, używały toreb z materiału lub koszyków do robienia zakupów oraz miały na względzie oszczędzanie wody przy korzystaniu z pralki automatycznej. Potrafiły też poprawnie odpowiedzieć na pytania dotyczące terminu ważności produktów do spożycia oraz ich pochodzenia z gospodarstwa ekologicznego. Wolny czas młodzież spędzała aktywnie, idąc na spacer do lasu lub do parku. Samochody rodziców większości uczniów były na benzynę bezołowiową, ponadto w większości domów zwracano uwagę na to, by nie kupować produktów w aerozolu. Dzieci wiedziały, że organizmy roślinne odgrywają niezastąpioną rolę w przyrodzie, zwiększając zawartość tlenu w powietrzu. Rezultaty te pozwoliły stwierdzić, że uzyskano pożądane zmiany w świadomości ekologicznej uczniów klas trzecich.

Deskryptory TESE: środowisko, ochrona środowiska, program nauczania, szkoła podstawowa, kształcenie na poziomie elementarnym
TESE descriptors: environment, environmental protection, curriculum, primary school, basic education
Publikacje:
  • Mielczarek, A. (2004). Wiedza środowiskowa uczniów klas III PSP nr 6 w Nowej Soli. Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, 2-3, 142-147.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"