Abstrakt: |
Celem badania było określenie poziomu wiedzy środowiskowej uczniów klas trzecich Szkoły Podstawowej nr 6 w Nowej Soli. W szkole tej uczyło się łącznie 620 uczniów w 24 oddziałach, z czego w 12 oddziałach realizowano nauczanie zintegrowane (klasy I-III), w kolejnych 12 – nauczanie blokowe (klasy IV-VI). Nauczyciele nauczania zintegrowanego pracowali na podstawie Programu Wydawnictwa Edukacyjnego „Żak” H. Kitlińskiej-Pięty pod tytułem Z ekoludkiem w szkole. Z kolei klasy IV-VI realizowały Program Wydawnictwa Operon L. Hoppe i A. Sternickiej. W latach 1995-1999 wdrożono jako osobny przedmiot program autorski D. Cichy Kultura ekologiczna w klasach II-VIII. W 1995 roku utworzono pierwszą klasę o profilu ekologicznym, w której realizowano autorski program J. Matelskiej Kultura ekologiczna w klasach I-III oraz ścieżkę przedmiotową Edukacji prozdrowotna w klasach IV-VI. W roku szkolnym 1999/2000 zakończono drugi cykl programu edukacji środowiskowej w nauczaniu zintegrowanym; pod koniec roku szkolnego przeprowadzono ankietę mającą na celu zbadanie rezultatów edukacji środowiskowej. Ankieta składała się z 14 pytań. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że uczniowie wykazywali duże zainteresowanie racjonalnym wykorzystaniem i poszanowaniem żywności. W większości domów chleb jest zjadany do końca lub przekazywany zwierzętom. Dzieci dostrzegały również konieczność segregowania śmieci. Zdecydowana większość oszczędzała energię elektryczną, wyłączając światło po wyjściu z pokoju. Dzieci odczuwały potrzebę tworzenia rezerwatów i parków narodowych, reagowały na niszczenie środowiska naturalnego, używały toreb z materiału lub koszyków do robienia zakupów oraz miały na względzie oszczędzanie wody przy korzystaniu z pralki automatycznej. Potrafiły też poprawnie odpowiedzieć na pytania dotyczące terminu ważności produktów do spożycia oraz ich pochodzenia z gospodarstwa ekologicznego. Wolny czas młodzież spędzała aktywnie, idąc na spacer do lasu lub do parku. Samochody rodziców większości uczniów były na benzynę bezołowiową, ponadto w większości domów zwracano uwagę na to, by nie kupować produktów w aerozolu. Dzieci wiedziały, że organizmy roślinne odgrywają niezastąpioną rolę w przyrodzie, zwiększając zawartość tlenu w powietrzu. Rezultaty te pozwoliły stwierdzić, że uzyskano pożądane zmiany w świadomości ekologicznej uczniów klas trzecich. |