Abstrakt: |
Celem badania było uzyskanie informacji o uczniach klas początkowych w szkole podstawowej metodą zdań niedokończonych. Badanie przeprowadzono wśród 173 dzieci, w tym 100 osób pochodziło ze środowiska wiejskiego i 73 – ze środowiska miejskiego. Z uczniami klasy pierwszej rozmawiał nauczyciel i odpowiedzi zapisywał w przygotowanym kwestionariuszu, dzieci klas starszych uzupełniały test samodzielnie. Przedmiotem badania były takie zagadnienia jak: 1. czynniki wyzwalające radość dziecka; 2. czynniki powodujące lęk; 3. pragnienia uczniów; 4. stan zdrowia; 5. trudności dydaktyczne i wychowawcze sprawiane przez uczniów; 6. struktura rodzin badanych dzieci; 7. pochodzenie społeczne; 8. stosunki między członkami rodziny, atmosfera w rodzinie. Wyniki badania pokazały, że na dobre samopoczucie uczniów klas początkowych wpływa przyjazna atmosfera w domu, dzieci czują się szczęśliwe, kiedy dostają dobre oceny i uczestniczą w zabawach z rówieśnikami. Dzieci ze wsi są w gorszej kondycji fizycznej niż dzieci z miasta; cierpią m.in. na otyłość albo niedowagę, choroby neurologiczne i choroby oczu. Więcej pełnych rodzin uczniów pochodzi z miasta niż ze wsi; główną przyczyną konfliktów w rodzinach wiejskich jest alkohol. 61,9% badanych uczniów nie sprawiało żadnych trudności dydaktycznych ani wychowawczych. Z badania wynika, że nauczyciele powinni stosować rozbudowany system nagród, który znacznie motywuje do pracy uczniów klas początkowych. Rolą nauczyciela jest przekonywanie rodziców o skutecznej funkcji systemu nagród, a nie kar, w motywowaniu dzieci. Nauczyciele powinni zwrócić szczególną uwagę na stan zdrowia uczniów klas młodszych, bo od kondycji fizycznej zależy ich samopoczucie w gronie rówieśników. |