BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Test nie dokończonych zdań jako metoda zdobywania informacji o uczniach klas niższych
Data: [1990]
Badacz: Elżbieta Szefler
Abstrakt:

Celem badania było uzyskanie informacji o uczniach klas początkowych w szkole podstawowej metodą zdań niedokończonych. Badanie przeprowadzono wśród 173 dzieci, w tym 100 osób pochodziło ze środowiska wiejskiego i 73 – ze środowiska miejskiego. Z uczniami klasy pierwszej rozmawiał nauczyciel i odpowiedzi zapisywał w przygotowanym kwestionariuszu, dzieci klas starszych uzupełniały test samodzielnie. Przedmiotem badania były takie zagadnienia jak: 1. czynniki wyzwalające radość dziecka; 2. czynniki powodujące lęk; 3. pragnienia uczniów; 4. stan zdrowia; 5. trudności dydaktyczne i wychowawcze sprawiane przez uczniów; 6. struktura rodzin badanych dzieci; 7. pochodzenie społeczne; 8. stosunki między członkami rodziny, atmosfera w rodzinie. Wyniki badania pokazały, że na dobre samopoczucie uczniów klas początkowych wpływa przyjazna atmosfera w domu, dzieci czują się szczęśliwe, kiedy dostają dobre oceny i uczestniczą w zabawach z rówieśnikami. Dzieci ze wsi są w gorszej kondycji fizycznej niż dzieci z miasta; cierpią m.in. na otyłość albo niedowagę, choroby neurologiczne i choroby oczu. Więcej pełnych rodzin uczniów pochodzi z miasta niż ze wsi; główną przyczyną konfliktów w rodzinach wiejskich jest alkohol. 61,9% badanych uczniów nie sprawiało żadnych trudności dydaktycznych ani wychowawczych. Z badania wynika, że nauczyciele powinni stosować rozbudowany system nagród, który znacznie motywuje do pracy uczniów klas początkowych. Rolą nauczyciela jest przekonywanie rodziców o skutecznej funkcji systemu nagród, a nie kar, w motywowaniu dzieci. Nauczyciele powinni zwrócić szczególną uwagę na stan zdrowia uczniów klas młodszych, bo od kondycji fizycznej zależy ich samopoczucie w gronie rówieśników. 

Deskryptory TESE: uczeń, szkoła podstawowa, metoda aktywizująca, obszar miejski, obszar wiejski, miejsce zamieszkania, rodzina, relacja rodzice – dziecko, zdrowie, rozwój fizyczny
TESE descriptors: pupil, primary school, activity method, urban area, rural area, place of residence, family, parent-child relation, health, physical development
Publikacje:
  • Szefler, E. (1991). Test nie dokończonych zdań jako metoda zdobywania informacji o uczniach klas niższych. Życie Szkoły, 6, 329-339.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"