Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu analizy związku między podejmowanymi w środowisku szkolnym przez nauczycieli, wychowawców i psychologów działań profilaktycznych a rozwojem zachowań prozdrowotnych w grupie uczniów klas szóstych, siódmych oraz ósmych. Badaniem objęto 60 osób, które podzielono na dwie grupy: 30 uczniów (grupa eksperymentalna) niepublicznej szkoły podstawowej, których systematycznie poddawano oddziaływaniom psychoprofilaktyki; 30 uczniów (grupa kontrolna) szkoły podstawowej w środowisku miejskim, których nie obejmowano żadnym programem profilaktycznym. Do zebrania materiału badawczego posłużono się m.in. testem Jaki jesteś (oprac. E. Skrzypek, M. Choynowskiego), obserwacją, Testem Zdań Niedokończonych Kostrzewskiego oraz rysunkiem rodziny (oprac. Cormana). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że w grupie eksperymentalnej 80% osób wykazało w swoich reakcjach zewnętrznych niski poziom lęku (wysokie nasilenie lękliwości odnotowano jedynie u 2% uczniów). Nadmierną agresywność zaobserwowano u 2% osób, a 28% cechował znormalizowany poziom zachowań agresywnych. Ponadto wykazano, że u 90% ankietowanych poddawanych systematycznym oddziaływaniom psychoprofilaktycznym nie stwierdzono zachowań izolujących się. W grupie kontrolnej natomiast ujawniono u 83% osób wysokie nasilenie lęku, u 7% – wysoki poziom agresji, a u 50% uczniów znaczną intensywność zachowań izolujących społecznie. |