Tytuł badania: |
Ocena ryzyka dysleksji u dzieci w wieku przedszkolnym: wyniki badań pilotażowych |
Instytucja: |
|
Data: |
[2002] |
Badacz: |
Anna Brzezińska, Mirosława Nerło |
Abstrakt: |
Doniesienie badawcze z badań pilotażowych wskazuje na celowy dobór próby (ważną kwestią doboru były wiek: 3-6 lat oraz fakt uczęszczania do przedszkola przez dziecko). Przebadano 43 dzieci pochodzących z całej Polski (24 chłopców, 19 dziewczynek; teren badań: wieś, małe i duże miasta). Celem badań była ocena poziomu ryzyka dysleksji u dzieci w wieku przedszkolnym. W badaniu posłużono się Skalą Ryzyka Dysleksji – R (SRD-R). Narzedzie to bazowało na oryginalnej Skali Ryzyka Dysleksji autorstwa Marty Bogdanowicz. W nowej, zmodyfikowanej skali można oceniać ryzyko dysleksji na pięciu wymiarach, reprezentowanych przez siedem pozycji skal (zaburzenia lateralizacji, sprawności ruchowej, percepcji wzrokowej, słuchowej i ekspresji mowy, zaburzenia uwagi i pamięci). Odpowiedzi na pytania były udzielane przez matki dzieci lub opiekunki przedszkolne. Do analizy danych posłużyła także metoda k-średnich (analiza skupień została przeprowadzona dwukrotnie: na matkach i nauczycielkach). W zależności od typu respondenta (matka lub nauczycielka) zmieniają się dane dotyczące osiągania poziomu ryzyka dysleksji u dzieci w wieku przedszkolnym. Według matek przyczyną są przede wszystkich problemy z percepcją słuchową i ekspresją mowy. Zdaniem nauczycielek równie istotnymi kwestiami są pamięć i uwaga. |
Deskryptory TESE: |
rozwój dziecka, opieka nad dzieckiem, dziecko, specjalne potrzeby edukacyjne, edukacja przedszkolna, kształcenie specjalne, edukacja |
TESE descriptors: |
child development, childcare, child, special educational needs, pre-primary education, special needs education, education |
Publikacje: |
- Brzezińska, A. i Nerło, M. (2003). Ocena ryzyka dysleksji u dzieci w wieku przedszkolnym: wyniki badań pilotażowych. Forum Oświatowe, 2, 49-68.
|