BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Ocena ryzyka dysleksji u dzieci w wieku przedszkolnym: wyniki badań pilotażowych
Instytucja:
Data: [2002]
Badacz: Anna Brzezińska, Mirosława Nerło
Abstrakt:

Doniesienie badawcze z badań pilotażowych wskazuje na celowy dobór próby (ważną kwestią doboru były wiek: 3-6 lat oraz fakt uczęszczania do przedszkola przez dziecko). Przebadano 43 dzieci pochodzących z całej Polski (24 chłopców, 19 dziewczynek; teren badań: wieś, małe i duże miasta). Celem badań była ocena poziomu ryzyka dysleksji u dzieci w wieku przedszkolnym. W badaniu posłużono się Skalą Ryzyka Dysleksji – R (SRD-R). Narzedzie to bazowało na oryginalnej Skali Ryzyka Dysleksji autorstwa Marty Bogdanowicz. W nowej, zmodyfikowanej skali można oceniać ryzyko dysleksji na pięciu wymiarach, reprezentowanych przez siedem pozycji skal (zaburzenia lateralizacji, sprawności ruchowej, percepcji wzrokowej, słuchowej i ekspresji mowy, zaburzenia uwagi i pamięci). Odpowiedzi na pytania były udzielane przez matki dzieci lub opiekunki przedszkolne. Do analizy danych posłużyła także metoda k-średnich (analiza skupień została przeprowadzona dwukrotnie: na matkach i nauczycielkach). W zależności od typu respondenta (matka lub nauczycielka) zmieniają się dane dotyczące osiągania poziomu ryzyka dysleksji u dzieci w wieku przedszkolnym. Według matek przyczyną są przede wszystkich problemy z percepcją słuchową i ekspresją mowy. Zdaniem nauczycielek równie istotnymi kwestiami są pamięć i uwaga.

Deskryptory TESE: rozwój dziecka, opieka nad dzieckiem, dziecko, specjalne potrzeby edukacyjne, edukacja przedszkolna, kształcenie specjalne, edukacja
TESE descriptors: child development, childcare, child, special educational needs, pre-primary education, special needs education, education
Publikacje:
  • Brzezińska, A. i Nerło, M. (2003). Ocena ryzyka dysleksji u dzieci w wieku przedszkolnym: wyniki badań pilotażowych. Forum Oświatowe, 2, 49-68.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"