Tytuł badania: |
Ocena skuteczności edukacji żywieniowej wśród dzieci z klas IV-V |
Instytucja: |
|
Data: |
kwiecień 2008 |
Badacz: |
Aneta Czerwonogrodzka-Senczyna, Aleksandra Deręgowska, Iwona Jakóbiak, Natalia Prószyńska, Hanna Stolińska, Kamila Zacharewicz, Katarzyna Żywczyk |
Abstrakt: |
Celem badania była ocena skuteczności edukacji żywieniowej w opinii uczniów z klas czwartej i piątej Szkoły Podstawowej nr 34 w Warszawie. W badaniu wzięło udział 76 dzieci w wieku od 10 do 12 lat (45 dziewczynek, 31 chłopców). W badaniu wykorzystano kwestionariusz ankiety, który był wypełniany przez uczniów przed rozpoczęciem i po zakończeniu zajęć z edukacji żywieniowej. Wyniki badania potwierdziły wzrost wskaźnika poprawnie udzielanych odpowiedzi po zajęciach (wzrost o 21,4%). Przedstawiono w ujęciu procentowym skuteczność edukacji żywieniowej w zależności od płci (chłopcy: przed edukacją – 53%, po edukacji – 76%; dziewczynki: przed edukacją – 62%, po edukacji – 83%). Wykazano, że wśród osób częściej udzielających prawidłowych odpowiedzi były dziewczynki. Z badania wynika, że średnio co trzeci uczeń zna żywieniowe źródła witaminy D (30%). W doniesieniu przedstawiono także m.in.: znajomość witamin rozpuszczalnych w tłuszczach wśród badanych, znajomość źródeł żelaza hemowego i niehemowego oraz znajomość witaminy odpowiedzialnej za prawidłowe widzenie. Wnioski z badania są następujące: poziom wiedzy żywieniowej ankietowanych dzieci jest niezadowalający; edukacja żywieniowa była skuteczna i dostosowana do stopnia rozwoju dzieci; istnieje konieczność wdrażania programu edukacyjnego o tematyce dotyczącej zasad racjonalnego żywienia, już od najmłodszych klas szkoły podstawowej. |
Autorskie słowa kluczowe: |
dzieci, edukacja żywieniowa, skuteczność |
Author's Keywords: |
children, nutritional education, effectiveness |
Deskryptory TESE: |
edukacja, edukacja żywieniowa, dziecko, szkoła podstawowa, ankieta |
TESE descriptors: |
education, nutrition education, child, primary school, questionnaire |
Publikacje: |
- Deręgowska, A. i in. (2011). Ocena skuteczności edukacji żywieniowej wśród dzieci z klas IV-V. Polski Przegląd Nauk o Zdrowiu, 3, 305-309.
|