BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Reforma edukacji z perspektywy nauczyciela klas I-III
Data: [2003]
Badacz: Małgorzata Świdrak
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy opinii rodziców oraz uczniów na temat systemu oceniania w klasach I-III (tzn. oceny opisowej). Do zebrania materiału posłużono się wywiadem (w grupie dorosłych) oraz ankietą (w grupie uczniów). Próba liczyła 78 rodziców trzecioklasistów oraz 98 uczniów klas trzecich. Na podstawie przeprowadzonego badania stwierdzono, że dorośli respondenci nie byli zadowoleni z nowej formy oceniania (89%). Okazało się, że stawianie symboli, znaczków oraz innych oznaczeń było niezrozumiałe dla rodziców (42%). Zdaniem 62% osób ocena opisowa nie mobilizuje dziecka do nauki w takim samym stopniu jak ocena tradycyjna (65%). Jednocześnie wszyscy rodzice doceniali szczegółowe kryteria umiejętności uczniów zawarte w ocenie opisowej. Na podstawie odpowiedzi udzielonych przez uczniów ustalono, że 18% trzecioklasistów aprobowało ocenę tradycyjną, 21% – znaki graficzne z komentarzem, 12% – skalę punktową, 13% – ocenę opisową, natomiast 36% – ocenę cyfrową, opisową i punktową. Ponadto ujawniono, że według 98% uczniów ocena w formie komentarza była precyzyjną informacją, co wykonali dobrze oraz co muszą poprawić. Dodatkowo okazało się, że nowa forma oceniania czasami motywowała do pracy ponad połowę ankietowanych trzecioklasistów (69%).

Deskryptory TESE: kształcenie na poziomie elementarnym, szkoła podstawowa, reforma szkolnictwa, ocenianie, nauczyciel, postawa, przedmiot zintegrowany, nauczyciel przedmiotów zintegrowanych
TESE descriptors: basic education, primary school, educational reform, marking, teacher, attitude, integrated course, generalist teacher
Publikacje:
  • Świdrak, M. (2005). Reforma edukacji z perspektywy nauczyciela klas I-III. Kwartalnik Edukacyjny, 1, 64-71.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"