Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy opinii rodziców oraz uczniów na temat systemu oceniania w klasach I-III (tzn. oceny opisowej). Do zebrania materiału posłużono się wywiadem (w grupie dorosłych) oraz ankietą (w grupie uczniów). Próba liczyła 78 rodziców trzecioklasistów oraz 98 uczniów klas trzecich. Na podstawie przeprowadzonego badania stwierdzono, że dorośli respondenci nie byli zadowoleni z nowej formy oceniania (89%). Okazało się, że stawianie symboli, znaczków oraz innych oznaczeń było niezrozumiałe dla rodziców (42%). Zdaniem 62% osób ocena opisowa nie mobilizuje dziecka do nauki w takim samym stopniu jak ocena tradycyjna (65%). Jednocześnie wszyscy rodzice doceniali szczegółowe kryteria umiejętności uczniów zawarte w ocenie opisowej. Na podstawie odpowiedzi udzielonych przez uczniów ustalono, że 18% trzecioklasistów aprobowało ocenę tradycyjną, 21% – znaki graficzne z komentarzem, 12% – skalę punktową, 13% – ocenę opisową, natomiast 36% – ocenę cyfrową, opisową i punktową. Ponadto ujawniono, że według 98% uczniów ocena w formie komentarza była precyzyjną informacją, co wykonali dobrze oraz co muszą poprawić. Dodatkowo okazało się, że nowa forma oceniania czasami motywowała do pracy ponad połowę ankietowanych trzecioklasistów (69%). |