Abstrakt: |
Celem badania była odpowiedź na pytanie: W jaki sposób można wykorzystać psycholingwistyczną wiedzę o schematach poznawczych w praktyce pedagogicznej? Analizie poddano czynniki wpływające na aktywację schematów poznawczych w trakcie czytania w języku angielskim. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano metodę eksperymentu pedagogicznego. Próbę stanowiło 30 uczniów drugiej klasy liceum, których poproszono o wypełnienie trzech rodzajów ankiet. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że zastosowane procedury dydaktyczne okazały się skuteczne, co zarazem wpłynęło korzystnie na proces czytania w języku obcym. Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano, że grupa eksperymentalna (w której aktywizowano trzy grupy schematów, tj. subiektywne, wcześniej zdobytej wiedzy oraz semantyczne) osiągnęła lepsze wyniki niż grupa kontrolna. Dodatkowo zrealizowana analiza pozwoliła sformułować postulat uczestnictwa nauczyciela w procesie aktywnego konstruowania reprezentacji umysłowej tekstu oraz akceptacji zachowań uczniów-czytelników, prowadzących do samodzielnego i niezależnego rozumowania. |