BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wpływ realizacji programu nauczania na zasób słownictwa uczniów niepełnosprawnych intelektualnie
Data: [2003]
Badacz: Jacek Sikorski
Abstrakt:

Celem badania była odpowiedź na pytanie, w jakim stopniu program nauczania wpływa na zasób słownikowy uczniów niepełnosprawnych intelektualnie. Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem technik testu słownikowego oraz kwestionariusza wywiadu. Próba liczyła 40 uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim, którzy uczęszczali do klas piątych w przemyskim Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 1 oraz dwóch placówkach krakowskich – Szkole Podstawowej Specjalnej nr 44 oraz Szkole Podstawowej Specjalnej nr 131. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że 52,5% respondentów prezentowało wysoki zasób słownictwa, 40% dysponowało średnim zasobem, a 7,5% – niskim. Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano również, że najwięcej prawidłowych odpowiedzi ankietowani uczniowie udzielili z zakresu techniki (85,1%), informatyki (78,7%; TIK) oraz przyrody (70%). Średni poziom słownictwa dotyczył zagadnień z obszaru wychowania fizycznego (69,4%) oraz języka polskiego (62,3%). Z kolei niski zasób słownictwa odnotowano w obrębie zagadnień dotyczących matematyki (52,3%), plastyki (53,7%) oraz muzyki (52,3%). Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami potwierdzono założenie o istotnym wpływie programu nauczania na zasób słownictwa uczniów niepełnosprawnych intelektualnie.

Deskryptory TESE: niepełnosprawność intelektualna, upośledzenie, umiejętności komunikowania się, uczeń, program nauczania, nauczanie, rozwój dziecka
TESE descriptors: intellectual disability, disability, communicative competences, pupil, curriculum, teaching, child development
Publikacje:
  • Sikorski, J. (2005). Wpływ realizacji programu nauczania na zasób słownictwa uczniów niepełnosprawnych intelektualnie. Kwartalnik Edukacyjny, 3, 29-36.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"