Abstrakt: |
Celem badania była odpowiedź na pytanie, w jakim stopniu program nauczania wpływa na zasób słownikowy uczniów niepełnosprawnych intelektualnie. Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem technik testu słownikowego oraz kwestionariusza wywiadu. Próba liczyła 40 uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim, którzy uczęszczali do klas piątych w przemyskim Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 1 oraz dwóch placówkach krakowskich – Szkole Podstawowej Specjalnej nr 44 oraz Szkole Podstawowej Specjalnej nr 131. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że 52,5% respondentów prezentowało wysoki zasób słownictwa, 40% dysponowało średnim zasobem, a 7,5% – niskim. Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano również, że najwięcej prawidłowych odpowiedzi ankietowani uczniowie udzielili z zakresu techniki (85,1%), informatyki (78,7%; TIK) oraz przyrody (70%). Średni poziom słownictwa dotyczył zagadnień z obszaru wychowania fizycznego (69,4%) oraz języka polskiego (62,3%). Z kolei niski zasób słownictwa odnotowano w obrębie zagadnień dotyczących matematyki (52,3%), plastyki (53,7%) oraz muzyki (52,3%). Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami potwierdzono założenie o istotnym wpływie programu nauczania na zasób słownictwa uczniów niepełnosprawnych intelektualnie. |