BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Koedukacja – polityka oswajania różnic czy praktyka równych szans edukacyjnych?
Projekt badawczy:
  • Rodzaj i edukacja. Nauczycielskie obrazy szkolnego funkcjonowania uczennic i uczniów w perspektywie interpretacyjnej teorii pól społecznych Pierre'a Bourdieu
Instytucja:
Data: [2005]
Badacz: Lucyna Kopciewicz
Abstrakt:

W badaniu wzięło udział 220 nauczycielek i 165 nauczycieli szkół podstawowych (włączając szkolnictwo specjalne) i ponadpodstawowych (szkoły zawodowe, licea, licea dla dorosłych, technika). Terenem badań objęto Trójmiasto oraz okoliczne miejscowości. Badano m.in. problem rozumienia i oceny koedukacji. Materiał badawczy wypowiedzi nauczycielskich pozwolił na wysnucie generalnych wniosków z badań: silna autonomia cech kobiecych i męskich nie pozwala na dostrzeżenie wspólnych cech związanych z obiema płciami, co skutkuje społecznymi problemami w polityce tzw. równych szans. Przekłada się to również na same warunki kształcenia tożsamości rodzajowej uczniów. Respondenci nie widzą w zaistniałej sytuacji zróżnicowania rodzajowego żadnego zagrożenia i twierdzą, że jest to naturalna sytuacja, której nie powinno się modyfikować. Sam termin „koedukacja” jest przez nich różnie rozumiany (jako „oswojenie” faktu istnienia różnic płciowych; jako adaptacja i zaakceptowanie istnienia różnic rodzajowych; jako określenie skutków koedukacji; jako odniesienie do polityki równych szans).

Deskryptory TESE: równość płci, równość szans, edukacja, badania edukacyjne, nauczyciel, płeć, płeć męska, płeć żeńska, zachowania, zachowania społeczne, postawa
TESE descriptors: gender equality, equal opportunity, education, educational research, teacher, gender, male, female, behaviour, social behaviour, attitude
Publikacje:
  • Kopciewicz, L. (2006). Koedukacja – polityka oswajania różnic czy praktyka równych szans edukacyjnych? Forum Oświatowe, 1,27-42.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"