Tytuł badania: |
Koedukacja – polityka oswajania różnic czy praktyka równych szans edukacyjnych? |
Projekt badawczy: |
- Rodzaj i edukacja. Nauczycielskie obrazy szkolnego funkcjonowania uczennic i uczniów w perspektywie interpretacyjnej teorii pól społecznych Pierre'a Bourdieu
|
Instytucja: |
|
Data: |
[2005] |
Badacz: |
Lucyna Kopciewicz |
Abstrakt: |
W badaniu wzięło udział 220 nauczycielek i 165 nauczycieli szkół podstawowych (włączając szkolnictwo specjalne) i ponadpodstawowych (szkoły zawodowe, licea, licea dla dorosłych, technika). Terenem badań objęto Trójmiasto oraz okoliczne miejscowości. Badano m.in. problem rozumienia i oceny koedukacji. Materiał badawczy wypowiedzi nauczycielskich pozwolił na wysnucie generalnych wniosków z badań: silna autonomia cech kobiecych i męskich nie pozwala na dostrzeżenie wspólnych cech związanych z obiema płciami, co skutkuje społecznymi problemami w polityce tzw. równych szans. Przekłada się to również na same warunki kształcenia tożsamości rodzajowej uczniów. Respondenci nie widzą w zaistniałej sytuacji zróżnicowania rodzajowego żadnego zagrożenia i twierdzą, że jest to naturalna sytuacja, której nie powinno się modyfikować. Sam termin „koedukacja” jest przez nich różnie rozumiany (jako „oswojenie” faktu istnienia różnic płciowych; jako adaptacja i zaakceptowanie istnienia różnic rodzajowych; jako określenie skutków koedukacji; jako odniesienie do polityki równych szans). |
Deskryptory TESE: |
równość płci, równość szans, edukacja, badania edukacyjne, nauczyciel, płeć, płeć męska, płeć żeńska, zachowania, zachowania społeczne, postawa |
TESE descriptors: |
gender equality, equal opportunity, education, educational research, teacher, gender, male, female, behaviour, social behaviour, attitude |
Publikacje: |
- Kopciewicz, L. (2006). Koedukacja – polityka oswajania różnic czy praktyka równych szans edukacyjnych? Forum Oświatowe, 1,27-42.
|