Tytuł badania: |
Wpływ liczebności klas na sytuację szkolną uczniów klas I-III szkoły podstawowej |
Instytucja: |
|
Data: |
2004 |
Badacz: |
Zuzanna Zbróg |
Abstrakt: |
Doniesienie badawcze dotyczyło identyfikowania i zaspokajania potrzeb społecznych wszystkich najważniejszych zbiorowości szkolnych (w tym uczniów klas I-III). Analizie poddano problem warunków uczenia się dzieci, które zależą od liczebności klas. Badania przeprowadzono w województwie świętokrzyskim, w pięciu niepublicznych szkołach podstawowych: dwóch społecznych, dwóch prywatnych, jednej katolickiej oraz w pięciu szkołach publicznych. Posłużono się autorską techniką wywiadu zbiorowego, dzięki któremu zyskano 303 wypowiedzi uczniów. Wykorzystano też pomiar statystyczny (skala interwałowa). Z badań wynika, że zbyt duża liczba osób w klasie ma niekorzystny wpływ na poziom uczenia się ze względu na gorsze warunki klasowo-lekcyjne. Badania wskazały jednocześnie na kilka obszarów potrzeb uczniów (potrzeba łączności: dziecko – nauczyciel/wychowawca; potrzeba przynależności do grupy; potrzeby więzi emocjonalnej: wzajemna życzliwość, identyfikacja z grupą rówieśniczą; potrzeby społecznej gratyfikacji i akceptacji; potrzeby organizacji; potrzeby współuczestnictwa w decydowaniu o sprawach danej zbiorowości; potrzeby ochrony i autonomii dotyczące wolności osobistej w wyborze celów; potrzeby uspołeczniania i społecznej użyteczności – gotowości do działań na rzecz społeczności klasowej). |
Deskryptory TESE: |
liczebność klasy, liczba uczniów na jednego nauczyciela, edukacja, efekt uczenia się, szkoła podstawowa, uczeń, postępy w nauce, proces uczenia się, uczenie się, atmosfera w klasie, klasa |
TESE descriptors: |
class size, student-teacher ratio, education, learning outcome, primary school, pupil, study progress, learning process, learning, classroom climate, class |
Publikacje: |
- Zbróg, Z. (2006). Wpływ liczebności klas na sytuację szkolną uczniów klas I-III szkoły podstawowej. Forum Oświatowe, 1, 105-122.
|