BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Język rodzinny, język dzieci – zmiany i kierunki rozwoju
Instytucja:
Data: październik 2009
Badacz: Monika Podkowińska
Abstrakt:

Przedmiotem badania był współczesny język rodzinny i sposoby komunikacji w rodzinie. W badaniu wzięli udział studenci w wieku od 22 do 43 lat, będący w stałych związkach małżeńskich albo partnerskich. 31% mieszkało z partnerem, 20% z rodzicami, 6% z rodzicami i małżeństwem, 17% z partnerem i dziećmi, 9% z dziećmi, 3% z własnymi dziećmi i rodzicami, 3% z partnerem i dzieckiem z wcześniejszego związku. Poszukiwano odpowiedzi na następujące pytania badawcze: W jaki sposób dorosłe dzieci zwracają się do rodziców i rodzeństwa? Jak rodzice zwracają się do dzieci? Jak dziecko obrazuje rodzicom gniew i złość? 34% respondentów deklarowało, że do matek często zwracają się mamusiu, 11% mówią tak do nich czasami, 9% rzadko, 17% bardzo rzadko, a 29% nigdy. 66% używało wobec matek słowa mamo często, 17% czasami, 3% rzadko, 9% bardzo rzadko, a 6% nigdy. Słowa mamuś w odniesieniu do matek używało 37% badanych. W stosunku do ojca formy tato często używało 82% badanych, 6% zaś czasami i nigdy, a 3% rzadko i bardzo rzadko. Słowa ojczulku w komunikacji z ojcami używało bardzo rzadko 3% respondentów, 97% zaś nigdy. Słowa tatusiu używało w stosunku do ojców bardzo często 15% badanych, 12% czasami, 3% rzadko, 21% bardzo rzadko, a 48% nigdy. 77% nigdy nie zwracało się do matek po imieniu; do ojca po imieniu nie zwracało się 82% badanych. W sytuacji komunikacji zewnętrznej 86% respondentów stosowało formy matka, ojciec, mama.

Deskryptory TESE: kompetencje językowe, rodzina, rodzice, relacja dorosły – dziecko, student, relacja rodzice – dziecko
TESE descriptors: language skills, family, parents, adult-child relation, student, parent-child relation
Publikacje:
  • Podkowińska, M. (2011). Język rodzinny, język dzieci – zmiany i kierunki rozwoju. W: E. Arciszewska, K. Diurzyński i M. Jurewicz (red.), Zmienne konteksty edukacji wczesnoszkolnej (s. 127-136). Józefów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Gospodarki Euroregionalnej.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"