BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Miejsce ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Monika Jurewicz
Abstrakt:

Sformułowano następujące pytania badawcze: Jaki jest poziom wiedzy i umiejętności badanych nauczycieli na temat dysleksji rozwojowej? Jaki jest emocjonalny stosunek badanych do uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się? Jakie zachowania deklarują badani wobec uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce? W badaniu wzięło udział 98 nauczycieli wczesnej z edukacji pracujących w Warszawie. W badanej próbie były same kobiety w wieku od 20 do 50 lat. 51% respondentek posiadało wyższe wykształcenie z przygotowaniem pedagogicznym, a 49% legitymowało się wyższym wykształceniem zawodowym z przygotowaniem pedagogicznym. 98% nauczycielek było zatrudnionych w jednej placówce w pełnym wymiarze godzin. 47% badanej próby stanowiły stażystki, nieco ponad 14% nauczycielki kontraktowe, blisko 23% mianowane, a 16% dyplomowane. 78% badanych deklarowało uczestnictwo w kursach poświęconych dysleksji rozwojowej. Jedna piąta nauczycielek jednak do tej pory w takich szkoleniach nie brała udziału. W samoocenie 6% badanych ich wiedza na temat dysleksji rozwojowej była wystarczająca, a zdaniem 6% gruntowna. W opinii 12% respondentek ich wiedza o dysleksji rozwojowej była mała albo ograniczona. 65% nauczycielek deklarowało, że wiedzę na ten temat czerpią z dostępnej literatury, 14% poprzez własne doświadczenie, 51% od innych nauczycieli, 51% poprzez udział w szkoleniach i kursach, a 63% z internetu (TIK). Do symptomów ryzyka dysleksji u uczniów klas 0-III szkoły podstawowej 53% nauczycielek zaliczyło trudności w czytaniu i pisaniu, 22% mylenie liter, 12% błędy ortograficzne, 12% mylenie lewego i prawego kierunku i in.

Deskryptory TESE: specjalne potrzeby edukacyjne, wiedza, kompetencje językowe, zaburzenia rozwoju języka, ortografia, niedostateczne osiągnięcia w nauce, trudności w czytaniu, trudności w nauce
TESE descriptors: special educational needs, knowledge, language skills, language impairment, spelling, re-assessment, reading difficulty, learning difficulty
Publikacje:
  • Jurewicz, M. (2011). Miejsce ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole. W: E. Arciszewska, K. Diurzyński i M. Jurewicz (red.), Zmienne konteksty edukacji wczesnoszkolnej (s. 191-205). Józefów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Gospodarki Euroregionalnej.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"