BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Mierzenie jakości kapitału ludzkiego a nieuczciwość edukacyjna
Projekt badawczy:
  • Tworzenie kapitału ludzkiego. Determinanty efektywności szkół w świetle powszechnych sprawdzianów uczniów
pokaż badania
Instytucja:
Data: styczeń 2006 – maj 2006
Badacz: Mikołaj Herbst
Abstrakt:

Badanie składało się z trzech komponentów. W ramach pierwszego przeanalizowano statystycznie determinanty osiągnięć edukacyjnych (dane zagregowane do poziomu gminy). W drugim komponencie przeprowadzono ankietę na blisko 1200 uczniów z trzeciej klasy gimnazjum (badaniem objęto również rodziców uczniów), a materiał badawczy uzupełniono pogłębionymi wywiadami z dyrektorami szkół i nauczycielami. Ankietą objęto 20 gimnazjów w 10 różnych gminach położonych w województwach: mazowieckim, warmińsko-mazurskim, świętokrzyskim, małopolskim i wielkopolskim. W ramach trzeciego komponentu przeprowadzono naturalny eksperyment dotyczący uczestnictwa zewnętrznych obserwatorów w zespołach nadzorujących przebieg egzaminów w szkołach. Na podstawie wyników ankiety stwierdzono, że 62% uczniów styka się ze ściąganiem bardzo często, 27% – od czasu do czasu; blisko 3% nigdy nie zetknęło się ze ściąganiem. Zaobserwowano ponadto, że ściąganie częściej występuje w klasach słabszych, które w egzaminie gimnazjalnym osiągnęły niższe wyniki. Stwierdzono bardzo słaby związek pomiędzy stosunkiem do ściągania a osiąganymi wynikami w klasie w odniesieniu do egzaminu matematyczno-przyrodniczego – dobre albo złe wyniki z tej części egzaminu nie wpływają na postawę ucznia wobec ściągania. Niezbyt silny negatywny związek dotyczył części humanistycznej. Jeśli stosunek uczniów danej klasy wobec ściągania był surowy, klasa ta osiągnęła gorzy wynik na egzaminie humanistycznym. Ogółem 28,5% respondentów uważało, że nie ma nic złego w ściąganiu. Najwięcej osób aprobujących to zjawisko pochodziło z Mazowsza (30,2%) oraz ze Świętokrzyskiego (34,9%), nieco mnie z Wielkopolski (26,3%). Negatywny stosunek wobec ściągania wyraziło 17,4% uczniów z Małopolski, 17,9% z Mazowsza, 32,7% z Warmii i Mazur, 20,6% ze Świętokrzyskiego oraz 25,6% z Wielkopolski.

Autorskie słowa kluczowe: nieuczciwość egzaminacyjna, egzaminy zewnętrzne, zróżnicowanie regionalne, nieuczciwość edukacyjna, naturalny eksperyment, kapitał ludzki
Author's Keywords: cheating on exams, external exams, regional differentiation, educational dishonesty, natural experiment, human capital
Deskryptory TESE: kapitał ludzki, egzamin końcowy, szkolnictwo średnie pierwszego stopnia, jakość kształcenia, efekt uczenia się
TESE descriptors: human capital, final examination, lower secondary, quality of education, learning outcome
Publikacje:
  • Herbst, M. (2009). Mierzenie jakości kapitału ludzkiego a nieuczciwość edukacyjna. Psychologia Społeczna, 1-2, 26-41.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"