BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przemoc w szkole. Identyfikacja przemocy w szkole podstawowej w aglomeracji miejskiej
Instytucja:
Data: grudzień 2009
Badacz: Karolina Słupek
Abstrakt:

Celem badania było poznanie opinii uczniów na temat przemocy szkolnej. Badaniem objęto 223 osoby uczące się w klasach czwartych, piątych i szóstych szkoły podstawowej. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano kwestionariusz ankiety. W badanej próbie było 109 chłopców i 109 dziewcząt (pięć osób nie wskazało płci). 99% badanych deklarowało, że w ich szkołach występuje przemoc. Młodzież stykała się z takimi formami przemocy jak obgadywanie, kopanie, wyśmiewanie, popychanie, zamykanie w pomieszczeniach albo okradanie. Do stosowania przemocy fizycznej przyznało się 54% uczniów, w tym 26% dziewcząt i 69% chłopców. Przemocy nie stosowało 46% respondentów, w tym 74% dziewcząt i 31% chłopców. Do przemocy słownej przyznało się 93% uczniów, w tym wszystkie dziewczęta i 90% chłopców. Badani twierdzili, że w sytuacji przemocy najczęściej zwracają się do nauczyciela, ale w efekcie i tak pomocy udzielają im koledzy albo koleżanki. Do przemocy grupowej dochodzi w szkołach częściej niż do przemocy indywidualnej. Spośród wszystkich respondentów stosujących przemoc 64% określiło siebie jednocześnie jako osoby poszkodowane. W doniesieniu badaczka wskazuje na sposoby obniżania poziomu przemocy w szkołach.

Deskryptory TESE: przemoc, przemoc szkolna, konflikt, relacje interpersonalne, młodzież
TESE descriptors: violence, bullying, conflict, interpersonal relations, youth
Publikacje:
  • Słupek, K. (2011). Przemoc w szkole. Identyfikacja przemocy w szkole podstawowej w aglomeracji miejskiej. W: E. Arciszewska, K. Diurzyński i M. Jurewicz (red.), Zmienne konteksty edukacji wczesnoszkolnej (s. 233-223). Józefów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Gospodarki Euroregionalnej.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"