Abstrakt: |
Celem podjętych badań jest weryfikacja koncepcji roli społecznej (rodzicielskiej), czyli oczekiwania wobec roli (normatywność) oraz tendencje z zakresu zachowań w roli (oczekiwania predyktywne). Hipotezy brzmią następująco: role społeczne odnoszą się do funkcjonowania w grupach bezpośredniego kontaktu, same nie są elementem pośredniczącym między jednostką a szerszymi strukturami społecznymi; rola jest rozumiana jako „część” osobowości, ulegającej socjalizacji i dlatego podlegającej pewnej zmianie. Badania dotyczyły również dwóch aspektów koncepcji roli (powinność i skłonność ról), które przeanalizowano pod kątem poziomu zachowań instrumentalnych i ekspresyjnych, określających rolę rodzicielską. Podjęte badania realizowano dwuetapowo: badania pilotażowe (weryfikacja narzędzi badawczych) i właściwe. Badanie przeprowadzono w trzech poznańskich przedszkolach (dobór celowy i ochotniczy). Grupą badawczą było 61 par rodziców z sześciu przedszkoli (również poznańskich). Kluczowym założeniem był fakt uczęszczania dziecka tych rodziców do najmłodszej grupy wiekowej w przedszkolu (3-4 lata). Wykorzystano metodę szacowania rzetelności (użycie statystyki). Narzędziami badawczymi były kwestionariusze dla rodziców. Badając wymiary koncepcji roli (instrumentalność skłonności, powinności, ekspresyjność skłonności i powinności), pozyskano dane, które świadczą m.in. o niższym poziomie instrumentalności u mężczyzn niż u kobiet, podobnym poziomie ekspresyjności u obu badanych płci (brak jakościowego zróżnicowania ze względu na płeć respondentów). |