BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Ekspresywność i instrumentalność ról w rodzinach dzieci przedszkolnych. Analiza zmian ról rodzicielskich
Projekt badawczy:
  • Koncepcje ról rodzicielskich młodych dorosłych wobec rozbieżności socjalizacji pierwotnej i wtórnej
Instytucja:
Data: 2002
Badacz: Julita Wojciechowska
Abstrakt:

Celem podjętych badań jest weryfikacja koncepcji roli społecznej (rodzicielskiej), czyli oczekiwania wobec roli (normatywność) oraz tendencje z zakresu zachowań w roli (oczekiwania predyktywne). Hipotezy brzmią następująco: role społeczne odnoszą się do funkcjonowania w grupach bezpośredniego kontaktu, same nie są elementem pośredniczącym między jednostką a szerszymi strukturami społecznymi; rola jest rozumiana jako „część” osobowości, ulegającej socjalizacji i dlatego podlegającej pewnej zmianie. Badania dotyczyły również dwóch aspektów koncepcji roli (powinność i skłonność ról), które przeanalizowano pod kątem poziomu zachowań instrumentalnych i ekspresyjnych, określających rolę rodzicielską. Podjęte badania realizowano dwuetapowo: badania pilotażowe (weryfikacja narzędzi badawczych) i właściwe. Badanie przeprowadzono w trzech poznańskich przedszkolach (dobór celowy i ochotniczy). Grupą badawczą było 61 par rodziców z sześciu przedszkoli (również poznańskich). Kluczowym założeniem był fakt uczęszczania dziecka tych rodziców do najmłodszej grupy wiekowej w przedszkolu (3-4 lata). Wykorzystano metodę szacowania rzetelności (użycie statystyki). Narzędziami badawczymi były kwestionariusze dla rodziców. Badając wymiary koncepcji roli (instrumentalność skłonności, powinności, ekspresyjność skłonności i powinności), pozyskano dane, które świadczą m.in. o niższym poziomie instrumentalności u mężczyzn niż u kobiet, podobnym poziomie ekspresyjności u obu badanych płci (brak jakościowego zróżnicowania ze względu na płeć respondentów).

Deskryptory TESE: edukacja przedszkolna, rodzice, wychowanie dziecka, rodzina, zachowania
TESE descriptors: pre-primary education, parents, child rearing, family, behaviour
Publikacje:
  • Wojciechowska, J. (2005). Ekspresywność i instrumentalność ról w rodzinach dzieci przedszkolnych. Analiza zmian ról rodzicielskich. Forum Oświatowe, 2, 39-56.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"