Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono na próbie 485 dzieci (uczniowie szóstych klas szkół podstawowych w Poznaniu). W doborze próby zastosowano schemat losowania warstwowego (wariant proporcjonalny). W badaniu wykorzystano ankiety zawierające opowiadanie o różnych formach przemocy stosowanych wobec fikcyjnego bohatera – rówieśnika respondentów (oprac. Sajkowska, Siemaszko). Techniką pomocniczą były rozmowy z dziećmi na temat zjawiska przemocy (badanie każdorazowo nie przekraczało jednej 45-minutowej jednostki lekcyjnej). Opracowane dane z analizy zaświadczają o współwystępowaniu wszystkich form przemocy wobec dziecka, tj.: nadmiernych wymagań i kontroli, nadmiernego obarczanie obowiązkami, zaniedbywania potrzeb emocjonalnych, zaniedbywania materialnego, braku wystarczającej opieki, przemocy werbalnej i fizycznej, prowadzącej do urazów ciała, lub częstych kar fizycznych. Wnioski z badań dotykają problemu wciąż rosnącego odsetka stosowani przemocy wobec dzieci, a w szczególności przemocy psychicznej. Wyniki badań pokazują również trzy najczęstsze modele przemocy wewnątrzrodzinnej wobec dziecka (zaniedbywanie potrzeb emocjonalnych, materialnych i brak wystarczającej opieki nad dzieckiem; nadmierne wymagania i kontrola, brak opieki, przemoc fizyczna; wszystkie formy przemocy fizycznej i psychicznej oraz zaniedbania). |