Tytuł badania: |
O fenomenie niektórych kłopotliwych spotkań nauczyciela i ucznia, czyli m.in. o problemie technologicznej pedagogiki oraz o problemie prawdy zawartej w wiedzy nauczycielskiej |
Typ badania: |
ewaluacyjne |
Instytucja: |
|
Data: |
2003 – 2004 |
Badacz: |
Adela Kożyczkowska, Sylwester Zielka |
Abstrakt: |
Główne pytania badawcze brzmią: 1. Jaki rodzaj relacji pojawia się w czasie spotkania nauczyciela i ucznia? 2. Jak rozwiązywany jest problem prawdy (zawartej w wiedzy nauczycielskiej) przez nauczyciela w jego relacji z uczniem? Materiałem badawczym były wypowiedzi nauczycieli – studentów Podyplomowego Studium Pedagogicznego UG. Analiza jakościowych badań ewaluacyjnych doprowadziła do następujących wniosków: naukowość pedagogiki utrudnia autentyczność spotkania pomiędzy nauczycielem a uczniem, co nie spełnia wymogów podmiotowego traktowania ucznia. Kwestia dialogu pozostaje jedynie na poziomie technicznej sprawności, której efektywność sprowadza się do potwierdzania prawdy w wiedzy przekazywanej przez nauczyciela. Tymczasem z opinii studentów wynika, że nauczyciel powinien przekazywać (i sprawdzać) wiedzę oraz doświadczenia (ucząc jednocześnie zachowań); powinien ponadto kształtować osobowość uczniowską (wychowując). Wnioski z badań pokazują nauczyciela w roli osoby, reprezentanta wiedzy (uczeń jest tu uprzedmiotowiony i ograniczony do poziomu tego, który nie wie). |
Deskryptory TESE: |
nauczyciel, student, uczenie się, wiedza, relacja nauczyciel – uczeń |
TESE descriptors: |
teacher, student, learning, knowledge, teacher-student relation |
Publikacje: |
- Kożyczkowska, A. i Zielka, S. (2004). O fenomenie niektórych kłopotliwych spotkań nauczyciela i ucznia, czyli m.in. o problemie technologicznej pedagogiki oraz o problemie prawdy zawartej w wiedzy nauczycielskiej. Forum Oświatowe, 2, 70-96.
|