BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: O fenomenie niektórych kłopotliwych spotkań nauczyciela i ucznia, czyli m.in. o problemie technologicznej pedagogiki oraz o problemie prawdy zawartej w wiedzy nauczycielskiej
Typ badania: ewaluacyjne
Instytucja:
Data: 2003 – 2004
Badacz: Adela Kożyczkowska, Sylwester Zielka
Abstrakt:

Główne pytania badawcze brzmią: 1. Jaki rodzaj relacji pojawia się w czasie spotkania nauczyciela i ucznia? 2. Jak rozwiązywany jest problem prawdy (zawartej w wiedzy nauczycielskiej) przez nauczyciela w jego relacji z uczniem? Materiałem badawczym były wypowiedzi nauczycieli – studentów Podyplomowego Studium Pedagogicznego UG. Analiza jakościowych badań ewaluacyjnych doprowadziła do następujących wniosków: naukowość pedagogiki utrudnia autentyczność spotkania pomiędzy nauczycielem a uczniem, co nie spełnia wymogów podmiotowego traktowania ucznia. Kwestia dialogu pozostaje jedynie na poziomie technicznej sprawności, której efektywność sprowadza się do potwierdzania prawdy w wiedzy przekazywanej przez nauczyciela. Tymczasem z opinii studentów wynika, że nauczyciel powinien przekazywać (i sprawdzać) wiedzę oraz doświadczenia (ucząc jednocześnie zachowań); powinien ponadto kształtować osobowość uczniowską (wychowując). Wnioski z badań pokazują nauczyciela w roli osoby, reprezentanta wiedzy (uczeń jest tu uprzedmiotowiony i ograniczony do poziomu tego, który nie wie).

Deskryptory TESE: nauczyciel, student, uczenie się, wiedza, relacja nauczyciel – uczeń
TESE descriptors: teacher, student, learning, knowledge, teacher-student relation
Publikacje:
  • Kożyczkowska, A. i Zielka, S. (2004). O fenomenie niektórych kłopotliwych spotkań nauczyciela i ucznia, czyli m.in. o problemie technologicznej pedagogiki oraz o problemie prawdy zawartej w wiedzy nauczycielskiej. Forum Oświatowe, 2, 70-96.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"