BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Werbalizowanie emocji przez dzieci w młodszym wieku szkolnym
Instytucja:
Data: 2008 – 2010
Badacz: Kinga Kuszak
Abstrakt:

Celem badania było określenie, w jaki sposób dzieci rozpoczynające edukację wczesnoszkolną określają emocje (uczucia, nastroje) innych osób wyrażone w formie komunikatów niewerbalnych, a także jakie dokonują się w zakresie werbalizowania i interpretowania emocji (uczuć, nastrojów) innych osób przez dzieci po rocznej edukacji szkolnej. Badanie składało się z dwóch etapów – pierwszy przeprowadzono wśród dzieci sześcioletnich i siedmioletnich, które rozpoczęły edukację w zerówce i klasie pierwszej, a drugiego pomiaru dokonano po upływie roku, a zatem w klasie pierwszej i drugiej szkoły podstawowej. W grupie pierwszej było 80 sześciolatków, a po roku 74. W grupie drugiej znalazło się 87 dzieci siedmioletnich, a po roku 82 ośmioletnich. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że siedmiolatki bardziej adekwatnie potrafią określać stany emocjonalne ludzi. Zauważono jednak brak różnic na korzyść starszych dzieci w werbalizowaniu negatywnych stanów, które być może częściej wywołują u dzieci refleksje. Najwięcej trudności mieli badani z określeniem stanu chłopca unoszącego kciuk w geście OK. Na pytanie o to, co czuje chłopiec, poprawnie odpowiedziało 15% sześciolatków i 20,69% siedmiolatków. Niewiele dzieci także potrafiło poprawnie określić uczucia chłopca pokazującego kciuk skierowany ku dołowi. Stan osoby z zaciśniętym pięściami był różnorodnie interpretowany przez badanych – pozytywnie i negatywnie. Na podstawie wyników badania zauważono także, że dzieci w swoich wypowiedziach stosowały wykrzykniki dla odzwierciedlenia emocji i wywołania ich u rozmówcy.

Deskryptory TESE: kompetencje, kompetencje językowe, komunikacja werbalna, rozwój dziecka, rozwój poznawczy, inteligencja
TESE descriptors: competence, language skills, verbal communication, child development, cognitive development, intelligence
Publikacje:
  • Kuszak, K. (2011). Werbalizowanie emocji przez dzieci w młodszym wieku szkolnym – raport z badań. W: H. Siwek i M. Bereźnicka (red.), System integralny w edukacji dziecka. Konteksty i konsekwencje zmian (s. 116-125). Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"