Abstrakt: |
Przedmiotem badania były opinie nauczycieli-bibliotekarzy na temat wykorzystania czasopism dziecięcych w edukacji czytelniczej dzieci. W badaniu wzięło udział 89 bibliotek szkolnych z województwa opolskiego. Do placówek rozesłano kwestionariusz ankiety złożony z 26 pytań. Uzyskano 42 kompletne odpowiedzi, w tym 25 bibliotekarzy pracujących w mieście i 17 na wsi. Wszystkie 42 biblioteki obsługują 5938 uczniów klas początkowych. We wszystkich bibliotekach funkcjonowały czytelnie. W 54,8% były to oddzielne sale, w innych kilka stolików, a w 14,3% czytelnia znajdowała się w tej samej sali co biblioteka. Ankietowani wymienili 15 tytułów czasopism prenumerowanych przez biblioteki. Placówki miejskie prenumerowały 13 tytułów w 80 egzemplarzach, a wiejskie – 15 tytułów w 70 egzemplarzach. Można zatem stwierdzić, że liczba tytułów przypadająca na jednego ucznia (3,5) jest bardzo niska. Na jeden egzemplarz czasopisma przypadało średnio 63 uczniów. Najczęściej prenumeruje się w badanych placówkach czasopismo Świerszczyk – łącznie 39 egzemplarzy. W 50% bibliotek w celu animowania aktywności czytelniczej organizowano co jakiś czas lekcje biblioteczne, w 40,5% istniała stała ekspozycja czasopism dziecięcych, a w 9,5% organizowano spotkania z ciekawym czasopismem. 81% respondentów uważało, że nie są w pełni przygotowani do prowadzenia zajęć animacyjnych z uczniami. |