BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wspieranie edukacji czytelniczej dzieci w młodszym wieku szkolnym
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Iwona Konopnicka
Abstrakt:

Przedmiotem badania były opinie nauczycieli-bibliotekarzy na temat wykorzystania czasopism dziecięcych w edukacji czytelniczej dzieci. W badaniu wzięło udział 89 bibliotek szkolnych z województwa opolskiego. Do placówek rozesłano kwestionariusz ankiety złożony z 26 pytań. Uzyskano 42 kompletne odpowiedzi, w tym 25 bibliotekarzy pracujących w mieście i 17 na wsi. Wszystkie 42 biblioteki obsługują 5938 uczniów klas początkowych. We wszystkich bibliotekach funkcjonowały czytelnie. W 54,8% były to oddzielne sale, w innych kilka stolików, a w 14,3% czytelnia znajdowała się w tej samej sali co biblioteka. Ankietowani wymienili 15 tytułów czasopism prenumerowanych przez biblioteki. Placówki miejskie prenumerowały 13 tytułów w 80 egzemplarzach, a wiejskie – 15 tytułów w 70 egzemplarzach. Można zatem stwierdzić, że liczba tytułów przypadająca na jednego ucznia (3,5) jest bardzo niska. Na jeden egzemplarz czasopisma przypadało średnio 63 uczniów. Najczęściej prenumeruje się w badanych placówkach czasopismo Świerszczyk – łącznie 39 egzemplarzy. W 50% bibliotek w celu animowania aktywności czytelniczej organizowano co jakiś czas lekcje biblioteczne, w 40,5% istniała stała ekspozycja czasopism dziecięcych, a w 9,5% organizowano spotkania z ciekawym czasopismem. 81% respondentów uważało, że nie są w pełni przygotowani do prowadzenia zajęć animacyjnych z uczniami.

Deskryptory TESE: biblioteka, literatura, literatura dla dzieci i młodzieży, metoda aktywizująca, czytanie
TESE descriptors: library, literature, children's and youth literature, activity method, reading
Publikacje:
  • Konopnicka, I. (2011). Wspieranie edukacji czytelniczej dzieci w młodszym wieku szkolnym. W: H. Siwek i M. Bereźnicka (red.), System integralny w edukacji dziecka. Konteksty i konsekwencje zmian (s. 183-192). Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"