BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zjawiska patologiczne w szkołach
Instytucja:
Data: 2000
Badacz: Janina Rus
Abstrakt:

Badanie miało na celu weryfikację zachowań dewiacyjnych u uczniów oraz analizę znajomości środowisk szkolnych przez nauczycieli-wychowawców. Badania objęły uczniów szkół podstawowych (klasy czwarte) oraz gimnazjalistów (klasy pierwsze). W badaniu wzięli udział również wychowawcy tych klas z różnych gmin (Legnickie Pole, Paszowice, Ruja, Lubin, Zagrodno, Mściwojów, Pielgrzymka, Głogów, Legnica, Polkowice, Złotoryja, Świerzawa, Wojcieszów). Łącznie badaniu poddano 2347 uczniów (w tym 1194 gimnazjalistów). Wychowawcy klas czwartych wypełnili 41 ankiet, natomiast klas gimnazjalnych – 39 ankiet. Pytania badawcze do uczniów skupiały się na kwestiach: poczucia osamotnienia (43% uczniów szkół podstawowych odczuwa osamotnienie; natomiast wśród gimnazjalistów – 34%), akceptacji szkoły (48% uczniów z podstawówek nie lubi swojej szkoły; u uczniów gimnazjum odsetek ten wynosi 74%), przemocy (40% respondentów szkół podstawowych było ofiarami przemocy; w gimnazjum zjawisko to sięga 30%), uzależnień (najwięcej młodzieży zażywa substancje wziewne: marihuanę, haszysz; dzieci w wieku 9-12 lat są coraz bardziej świadome obecności narkotyków), poczucia bezpieczeństwa. Pytania badawcze do wychowawców dotyczyły środowiska, w jakich wychowują się uczniowie (więcej rodzin patologicznych na wsiach niż w miastach), oceny zachowania uczniów w klasie i szkole, wiedzy wychowawcy o zachowaniach dewiacyjnych swoich uczniów oraz o szkolnej profilaktyce uzależnień i przemocy (30-70% wychowawców twierdziło, że profilaktyczna działalność szkolna prowadzona jest sporadycznie). Badania pokazały, że w każdej z badanych szkół występują jakieś zachowania dewiacyjne. Wyraźny jest także problem dużej dezaprobaty uczniów wobec szkoły, do której uczęszczają. Kolejną kwestią jest słabnące bezpieczeństwo na terenie szkoły (uczniowie coraz bardziej czują się w niej zagrożeni).

Deskryptory TESE: narkomania, szkoła, uczeń, przemoc, bezpieczeństwo
TESE descriptors: drug abuse, school, pupil, violence, safety
Publikacje:
  • Rus, J. (2001). Zjawiska patologiczne w szkołach. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 5, 42-43.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"