Abstrakt: |
Badanie miało na celu weryfikację zachowań dewiacyjnych u uczniów oraz analizę znajomości środowisk szkolnych przez nauczycieli-wychowawców. Badania objęły uczniów szkół podstawowych (klasy czwarte) oraz gimnazjalistów (klasy pierwsze). W badaniu wzięli udział również wychowawcy tych klas z różnych gmin (Legnickie Pole, Paszowice, Ruja, Lubin, Zagrodno, Mściwojów, Pielgrzymka, Głogów, Legnica, Polkowice, Złotoryja, Świerzawa, Wojcieszów). Łącznie badaniu poddano 2347 uczniów (w tym 1194 gimnazjalistów). Wychowawcy klas czwartych wypełnili 41 ankiet, natomiast klas gimnazjalnych – 39 ankiet. Pytania badawcze do uczniów skupiały się na kwestiach: poczucia osamotnienia (43% uczniów szkół podstawowych odczuwa osamotnienie; natomiast wśród gimnazjalistów – 34%), akceptacji szkoły (48% uczniów z podstawówek nie lubi swojej szkoły; u uczniów gimnazjum odsetek ten wynosi 74%), przemocy (40% respondentów szkół podstawowych było ofiarami przemocy; w gimnazjum zjawisko to sięga 30%), uzależnień (najwięcej młodzieży zażywa substancje wziewne: marihuanę, haszysz; dzieci w wieku 9-12 lat są coraz bardziej świadome obecności narkotyków), poczucia bezpieczeństwa. Pytania badawcze do wychowawców dotyczyły środowiska, w jakich wychowują się uczniowie (więcej rodzin patologicznych na wsiach niż w miastach), oceny zachowania uczniów w klasie i szkole, wiedzy wychowawcy o zachowaniach dewiacyjnych swoich uczniów oraz o szkolnej profilaktyce uzależnień i przemocy (30-70% wychowawców twierdziło, że profilaktyczna działalność szkolna prowadzona jest sporadycznie). Badania pokazały, że w każdej z badanych szkół występują jakieś zachowania dewiacyjne. Wyraźny jest także problem dużej dezaprobaty uczniów wobec szkoły, do której uczęszczają. Kolejną kwestią jest słabnące bezpieczeństwo na terenie szkoły (uczniowie coraz bardziej czują się w niej zagrożeni). |