Abstrakt: |
Potrzeby społeczne uczniów klas I-III zbadano za pomocą analizy czynnikowej z rotacją equamax. Wyszczególniono ostatecznie siedem typów potrzeb społecznych najmłodszych uczniów. Pierwszy czynnik to potrzeba gratyfikacji z uczęszczania do szkoły. W ramach niego wyróżniono dobre samopoczucie, akceptację nauczycieli, zdobywanie wiedzy i umiejętności. Drugim czynnikiem okazały się potrzeby plastycznej i muzycznej ekspresji artystycznej. Badaczka zwraca uwagę, że w szkołach podstawowych, w najmłodszych klasach, edukacja opiera się na zajęciach polonistycznych i matematycznych, a marginalizowane są przedmioty artystyczne. Może to wynikać z funkcjonowania w polskich placówkach oświatowych standardowego modelu kształcenia, który opiera się na kształtowaniu zdolności akademickich (Czaja-Chudyba, 2005). Trzecim czynnikiem była potrzeba podmiotowego traktowania, a kolejnym – potrzeba społecznej akceptacji przez grono rówieśników, czyli bycia lubianym. Pozostałe czynniki wyróżnione w badaniu to potrzeba oparcia w najbliższym szkolnym otoczeniu, korzystanie z komputera w szkole oraz potrzeba wyeliminowania strachu z życia szkolnego (emocjonalnego bezpieczeństwa). Potrzeba korzystania z komputera dotyczyła głównie uczniów ze szkół niepublicznych, w których znajdował się w wystarczającej ilości sprzęt komputerowy i w których odbywały się zajęcia z wykorzystaniem tego sprzętu. Większy niedosyt zajęć z wykorzystaniem komputera (TIK) odczuwali uczniowie ze szkół publicznych. Stwierdzono ponadto, że potrzeba gratyfikacji z uczęszczania do szkoły w większym stopniu ujawniała się wśród uczniów ze szkół niepublicznych. |