BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wymiary najważniejszych potrzeb społecznych uczniów młodszych
Instytucja:
Data: [2009]
Badacz: Zuzanna Zbróg
Abstrakt:

Potrzeby społeczne uczniów klas I-III zbadano za pomocą analizy czynnikowej z rotacją equamax. Wyszczególniono ostatecznie siedem typów potrzeb społecznych najmłodszych uczniów. Pierwszy czynnik to potrzeba gratyfikacji z uczęszczania do szkoły. W ramach niego wyróżniono dobre samopoczucie, akceptację nauczycieli, zdobywanie wiedzy i umiejętności. Drugim czynnikiem okazały się potrzeby plastycznej i muzycznej ekspresji artystycznej. Badaczka zwraca uwagę, że w szkołach podstawowych, w najmłodszych klasach, edukacja opiera się na zajęciach polonistycznych i matematycznych, a marginalizowane są przedmioty artystyczne. Może to wynikać z funkcjonowania w polskich placówkach oświatowych standardowego modelu kształcenia, który opiera się na kształtowaniu zdolności akademickich (Czaja-Chudyba, 2005). Trzecim czynnikiem była potrzeba podmiotowego traktowania, a kolejnym – potrzeba społecznej akceptacji przez grono rówieśników, czyli bycia lubianym. Pozostałe czynniki wyróżnione w badaniu to potrzeba oparcia w najbliższym szkolnym otoczeniu, korzystanie z komputera w szkole oraz potrzeba wyeliminowania strachu z życia szkolnego (emocjonalnego bezpieczeństwa). Potrzeba korzystania z komputera dotyczyła głównie uczniów ze szkół niepublicznych, w których znajdował się w wystarczającej ilości sprzęt komputerowy i w których odbywały się zajęcia z wykorzystaniem tego sprzętu. Większy niedosyt zajęć z wykorzystaniem komputera (TIK) odczuwali uczniowie ze szkół publicznych. Stwierdzono ponadto, że potrzeba gratyfikacji z uczęszczania do szkoły w większym stopniu ujawniała się wśród uczniów ze szkół niepublicznych.

Deskryptory TESE: komputer, technologia informacyjno-komunikacyjna, rozwój dziecka, rozwój poznawczy, szkolnictwo prywatne, szkolnictwo publiczne, postawa, zachowania, relacje interpersonalne
TESE descriptors: computer, ICT, child development, cognitive development, private education, public education, attitude, behaviour, interpersonal relations
Publikacje:
  • Zbróg, Z. (2010). Wymiary najważniejszych potrzeb społecznych uczniów młodszych. W: I. Adamek, M. Grochowalska i E. Żmijewska (red.), Relacje i konteksty (w) edukacji elementarnej (s. 91-98). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"