BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kompetencje społeczno-emocjonalne dzieci rozpoczynających naukę szkolną (w percepcji rodziców i nauczycieli)
Instytucja:
Data: 2008
Badacz: Aleksandra Skowrońska
Abstrakt:

W badaniu wzięli udział uczniowie trzech szkół podstawowych w Gliwicach. W ramach procedury badawczej zebrano opinie rodziców i wychowawców klas pierwszych. Materiał badawczy, uzyskany od nauczycieli, dotyczył 79 uczniów, a od rodziców – 61. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że nauczyciele byli w większym stopniu niż rodzice przekonani o wyższym poziomie posłuszeństwa wśród dziewczynek niż wśród chłopców. Okazało się ponadto, że rodzice chłopców lepiej oceniali ich pod względem wykonywania poleceń nauczyciela niż wychowawcy. Potwierdzono wysokie kompetencje wszystkich dzieci w zakresie wykonywania poleceń nauczyciela. Z koncentracją uwagi miało trudności około 30% chłopców. Wśród rodziców uważano, że średnio co siódma dziewczynka ma problemy w tym zakresie. Wśród wszystkich uczniów problemy z koncentracją uwagi miało średnio 20% osób. Nauczyciele częściej niż rodzice wskazywali, że uczniowie wykonują prace od początku do końca. Na podstawie wyników badania stwierdzono także, że za bardziej koleżeńskie nauczyciele i rodzice byli skłonni uważać dziewczynki. O 25% chłopców powiedziano, że są zdecydowanie koleżeńscy, a o 15%, że są raczej niekoleżeńscy i zdecydowanie niekoleżeńscy. W opinii nauczycieli co piąty chłopiec nie potrafił współpracować w grupie. Problemy w tym zakresie ujawniało zdaniem nauczycieli zaledwie 2% dziewczynek. Zdolność empatii wykazywało – zdaniem wychowawców – 64% dziewcząt i jedynie 13% chłopców. W opinii nauczycieli ponadto to uczennice łatwiej w porównaniu z chłopcami kontrolowały swój gniew.

Deskryptory TESE: rozwój dziecka, rozwój fizyczny, rozwój motoryczny, zachowania, kompetencje, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej
TESE descriptors: child development, physical development, motor development, behaviour, competence, transition from pre-primary to primary education
Publikacje:
  • Skowrońska, A. (2010). Kompetencje społeczno-emocjonalne dzieci rozpoczynających naukę szkolną (w percepcji rodziców i nauczycieli). W: I. Adamek, M. Grochowalska i E. Żmijewska (red.), Relacje i konteksty (w) edukacji elementarnej (s. 99-110). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"