Abstrakt: |
W badaniu wzięli udział uczniowie trzech szkół podstawowych w Gliwicach. W ramach procedury badawczej zebrano opinie rodziców i wychowawców klas pierwszych. Materiał badawczy, uzyskany od nauczycieli, dotyczył 79 uczniów, a od rodziców – 61. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że nauczyciele byli w większym stopniu niż rodzice przekonani o wyższym poziomie posłuszeństwa wśród dziewczynek niż wśród chłopców. Okazało się ponadto, że rodzice chłopców lepiej oceniali ich pod względem wykonywania poleceń nauczyciela niż wychowawcy. Potwierdzono wysokie kompetencje wszystkich dzieci w zakresie wykonywania poleceń nauczyciela. Z koncentracją uwagi miało trudności około 30% chłopców. Wśród rodziców uważano, że średnio co siódma dziewczynka ma problemy w tym zakresie. Wśród wszystkich uczniów problemy z koncentracją uwagi miało średnio 20% osób. Nauczyciele częściej niż rodzice wskazywali, że uczniowie wykonują prace od początku do końca. Na podstawie wyników badania stwierdzono także, że za bardziej koleżeńskie nauczyciele i rodzice byli skłonni uważać dziewczynki. O 25% chłopców powiedziano, że są zdecydowanie koleżeńscy, a o 15%, że są raczej niekoleżeńscy i zdecydowanie niekoleżeńscy. W opinii nauczycieli co piąty chłopiec nie potrafił współpracować w grupie. Problemy w tym zakresie ujawniało zdaniem nauczycieli zaledwie 2% dziewczynek. Zdolność empatii wykazywało – zdaniem wychowawców – 64% dziewcząt i jedynie 13% chłopców. W opinii nauczycieli ponadto to uczennice łatwiej w porównaniu z chłopcami kontrolowały swój gniew. |