Obserwuj
Tytuł badania: |
Stosowanie wybranych leków przez 15-letnich uczniów szkół warszawskich |
Instytucja: |
|
Data: |
2004 – 2005 |
Badacz: |
Krzysztof Ostaszewski, Agnieszka Pisarska |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu analizy częstości zażywania przez 15-letnią młodzież leków na bóle głowy, brzucha, trudności w zasypianiu, zdenerwowanie, przygnębienie i zły nastrój oraz brak energii. Diagnozie poddano również opinię respondentów na temat problemów mogących wynikać z używania leków bez konsultacji z lekarzem. Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodami ilościowymi i jakościowymi. W anonimowej ankiecie wzięło udział 722 uczniów z losowo dobranych klas trzecich szkół gimnazjalnych w warszawskich dzielnicach: Mokotów, Ursynów oraz Wilanów. Wywiadami indywidualnymi z kolei objęto 20 uczniów z dwóch warszawskich gimnazjów. Na podstawie uzyskanych odpowiedzi stwierdzono, że w roku poprzedzającym badanie przynajmniej 1-2 razy po leki sięgnęło 81% respondentów, a w ostatnim miesiącu – 65%. Okazało się, że najczęściej stosowanymi lekami były substancje przeciwbólowe (głównie na bazie paracetamolu lub ibuprofenu). Wykazano również, że po preparaty nasenne, uspokajające lub poprawiające nastrój sięgnęło w miesiącu poprzedzającym badanie od 9% do 12,5% uczniów. Ustalono ponadto, że niemal 40% ankietowanych otrzymywało leki od rodziców, a 30% samodzielnie brało je z domowej apteczki. |
Autorskie słowa kluczowe: |
młodzież, leki dostępne bez recepty, badania ilościowe, badania jakościowe |
Author's Keywords: |
youth, nonprescription medication use, qualitative and quantitative data |
Deskryptory TESE: |
uczeń, młodzież, szkoła, zachowania, zachowania społeczne, postawa |
TESE descriptors: |
pupil, youth, school, behaviour, social behaviour, attitude |
Publikacje: |
- Pisarska, A. i Ostaszewski, K. (2006). Stosowanie wybranych leków przez 15-letnich uczniów szkół warszawskich. Alkoholizm i Narkomania, 1, 53-70.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.