Tytuł badania: |
Rola programów eurpejskich w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych |
Data: |
[2002] |
Badacz: |
Danuta Janusz |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy stanu wiedzy młodzieży oraz ich rodziców ze środowiska rolniczego na temat programów europejskich. Próbę badawczą stanowiło 100 uczniów oraz 100 rolników z powiatu ostrowskomazowieckiego (dobór próby miał charakter losowy). Badana młodzież pochodziła z gospodarstw rolnych o przeważającej wielkości 10-20 ha. Do zebrania materiału posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem ankiety. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że połowa respondentów słyszała o programach edukacyjnych UE Leonardo da Vinci oraz Socrates (jednak tylko nieliczni w nich uczestniczyli). Okazało się również, że 95% uczniów wyraziło chęć kontynuowania nauki po skończeniu szkoły średniej (25% osób zadeklarowało również zamiar prowadzenia własnego gospodarstwa rolnego). Respondentów zapytano również, czy Polska powinna stać się członkiem UE; odsetek twierdzących odpowiedzi wyniósł 60%. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem ustalono, że 62% rolników wyraziło zainteresowanie unijnymi funduszami pomocowymi, udzielanymi w ramach programu SAPARD (wśród respondentów 69% osób potwierdziło, że poradzą sobie z wypełnianiem odpowiednich wniosków). Chęć podniesienia kwalifikacji zawodowych wyraziło niemal 60% rolników. |
Deskryptory TESE: |
kwalifikacje zawodowe, obszar wiejski, uczeń, młodzież, wiedza, gospodarka, Unia Europejska |
TESE descriptors: |
vocational qualification, rural area, pupil, youth, knowledge, economy, European Union |
Publikacje: |
- Janusz, D. (2003). Rola programów europejskich w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, 2(6), 20-31.
|