Tytuł badania: |
Rola promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej w procesie rehabilitacji słabo widzącej i słabo słyszącej młodzieży gimnazjalnej |
Instytucja: |
|
Data: |
2006 |
Badacz: |
Joanna Grzyb, Józef Kocur, Paweł Rasmus, Magdalena Agnieszka Wrzesińska |
Abstrakt: |
Celem badania była analiza porównawcza zachowań zdrowotnych niepełnosprawnej młodzieży gimnazjalnej. W badaniu wzięli udział uczniowie SOSW dla Dzieci Słabo Widzących (26) oraz uczniowie SOSW dla Dzieci Słabo Słyszących w Łodzi (41). Grupą porównawczą byli uczniowie losowo wybranej powszechnej szkoły gimnazjalnej w Łodzi (40). Łącznie przebadano 107 uczniów. W badaniu zastosowano ankietę. Wyniki badania potwierdziły nieregularność posiłków spożywanych przez badanych. Średnio co drugi respondent z obu grup przyznał, że w ciągu dnia nie wypija nawet jednej szklanki mleka. Osoby niepełnosprawne najchętniej w czasie wolnym korzystają z komputera i internetu. Najrzadziej wybieraną odpowiedzią dotyczącą sposobu spędzania wolnego czasu przez młodzież słabo widzącą było czytanie książek. Najczęściej słuchali oni muzyki. Porównując osoby słabo widzące i słabo słyszące, okazuje się, że pierwsza z grup (20%) w czasie wolnym nie podejmuje żadnej aktywności fizycznej. Wyniki badania potwierdziły, że uczniowie niepełnosprawni są mniej narażeni na kontakt ze środkami psychoaktywnymi niż ich zdrowi koledzy. Wnioski z badania pokazują m.in. potrzebę zmiany nawyków żywieniowych wśród młodzieży niepełnosprawnej, a także promocję zajęć ruchowych wśród osób niedowidzących. |
Autorskie słowa kluczowe: |
edukacja zdrowotna, zachowania zdrowotne, rehabilitacja |
Author's Keywords: |
health education, disabled students, health behaviour |
Deskryptory TESE: |
zdrowie, edukacja zdrowotna, problemy zdrowotne, młodzież, gimnazjum |
TESE descriptors: |
health, health education, health problems, youth, lower secondary |
Publikacje: |
- Wrzesińska, M., Grzyb, J., Rasmus, P. i Kocur, J. (2007). Rola promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej w procesie rehabilitacji słabo widzącej i słabo słyszącej młodzieży gimnazjalnej. Postępy Rehabilitacji, 2, 5-12.
|