BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rola promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej w procesie rehabilitacji słabo widzącej i słabo słyszącej młodzieży gimnazjalnej
Instytucja:
Data: 2006
Badacz: Joanna Grzyb, Józef Kocur, Paweł Rasmus, Magdalena Agnieszka Wrzesińska
Abstrakt:

Celem badania była analiza porównawcza zachowań zdrowotnych niepełnosprawnej młodzieży gimnazjalnej. W badaniu wzięli udział uczniowie SOSW dla Dzieci Słabo Widzących (26) oraz uczniowie SOSW dla Dzieci Słabo Słyszących w Łodzi (41). Grupą porównawczą byli uczniowie losowo wybranej powszechnej szkoły gimnazjalnej w Łodzi (40). Łącznie przebadano 107 uczniów. W badaniu zastosowano ankietę. Wyniki badania potwierdziły nieregularność posiłków spożywanych przez badanych. Średnio co drugi respondent z obu grup przyznał, że w ciągu dnia nie wypija nawet jednej szklanki mleka. Osoby niepełnosprawne najchętniej w czasie wolnym korzystają z komputera i internetu. Najrzadziej wybieraną odpowiedzią dotyczącą sposobu spędzania wolnego czasu przez młodzież słabo widzącą było czytanie książek. Najczęściej słuchali oni muzyki. Porównując osoby słabo widzące i słabo słyszące, okazuje się, że pierwsza z grup (20%) w czasie wolnym nie podejmuje żadnej aktywności fizycznej. Wyniki badania potwierdziły, że uczniowie niepełnosprawni są mniej narażeni na kontakt ze środkami psychoaktywnymi niż ich zdrowi koledzy. Wnioski z badania pokazują m.in. potrzebę zmiany nawyków żywieniowych wśród młodzieży niepełnosprawnej, a także promocję zajęć ruchowych wśród osób niedowidzących.

Autorskie słowa kluczowe: edukacja zdrowotna, zachowania zdrowotne, rehabilitacja
Author's Keywords: health education, disabled students, health behaviour
Deskryptory TESE: zdrowie, edukacja zdrowotna, problemy zdrowotne, młodzież, gimnazjum
TESE descriptors: health, health education, health problems, youth, lower secondary
Publikacje:
  • Wrzesińska, M., Grzyb, J., Rasmus, P. i Kocur, J. (2007). Rola promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej w procesie rehabilitacji słabo widzącej i słabo słyszącej młodzieży gimnazjalnej. Postępy Rehabilitacji, 2, 5-12.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"