BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dzieci w wieku wczesnoszkolnym i ich refleksje na temat świata
Instytucja:
Data: [2009]
Badacz: Anna Nelešovská
Abstrakt:

Przedmiotem badania była hierarchia wartości dzieci pochodzących z Republiki Czeskiej, Słowacji, Polski, Chorwacji i Niemiec. W badaniu wzięło udział łącznie 560 uczniów klas czwartych w wieku od 10 do 11, w tym 368 Czechów, 34 Słowaków, 49 Polaków, 62 Chorwatów i 47 Niemców. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano kwestionariusz ankiety, a dodatkowo wywiad z uczniem, wywiad z nauczycielem, obserwację uczniów oraz metody opisowe i matematyczne. Uczniów zapytano, z osobą jakiej narodowości chcieliby korespondować. Na pierwszym miejscu wskazywano obywatela Wielkiej Brytanii, a na kolejnych – Republiki Czeskiej, Niemiec, Stanów Zjednoczonych, Włoch, Słowacji, Afryki, Francji, Chorwacji i Polski. Wśród wymienionych krajów znalazły się również Japonia, Izrael i Egipt. Badanych zapytano o powody takich wyborów. Na pierwszym miejscu wskazywano chęć lepszego poznania języka obcego. Poza tym dzieci chciały dzięki korespondencji lepiej poznać wybrane państwo albo w nim mieszkać. Na pierwszym miejscu w tym kontekście polskie dzieci wskazywały Wielką Brytanię, a czeskie i chorwackie – Republikę Czeską. Respondenci najbardziej chcieliby poznać język angielski, a na drugim miejscu niemiecki. Na kolejnych pozycjach wskazywano francuski, włoski i hiszpański. Wśród odpowiedzi pojawiły się między innymi języki migowy i esperanto. Badani uczyli się języków obcych przede wszystkim w szkole, a także przez oglądanie telewizji i czytanie książek oraz czasopism.

Deskryptory TESE: czeski, Niemcy, Polska, Słowacja, postawa, zachowania społeczne, społeczeństwo, nauczanie języków obcych
TESE descriptors: Czech, Germany, Poland, Slovakia, attitude, social behaviour, society, foreign language teaching
Publikacje:
  • Nelešovská, A. (2010). Dzieci w wieku wczesnoszkolnym i ich refleksje na temat świata. W: I. Adamek, M. Grochowalska i E. Żmijewska (red.), Relacje i konteksty (w) edukacji elementarnej (s. 174-182). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"