Abstrakt: |
Przedmiotem badania była hierarchia wartości dzieci pochodzących z Republiki Czeskiej, Słowacji, Polski, Chorwacji i Niemiec. W badaniu wzięło udział łącznie 560 uczniów klas czwartych w wieku od 10 do 11, w tym 368 Czechów, 34 Słowaków, 49 Polaków, 62 Chorwatów i 47 Niemców. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano kwestionariusz ankiety, a dodatkowo wywiad z uczniem, wywiad z nauczycielem, obserwację uczniów oraz metody opisowe i matematyczne. Uczniów zapytano, z osobą jakiej narodowości chcieliby korespondować. Na pierwszym miejscu wskazywano obywatela Wielkiej Brytanii, a na kolejnych – Republiki Czeskiej, Niemiec, Stanów Zjednoczonych, Włoch, Słowacji, Afryki, Francji, Chorwacji i Polski. Wśród wymienionych krajów znalazły się również Japonia, Izrael i Egipt. Badanych zapytano o powody takich wyborów. Na pierwszym miejscu wskazywano chęć lepszego poznania języka obcego. Poza tym dzieci chciały dzięki korespondencji lepiej poznać wybrane państwo albo w nim mieszkać. Na pierwszym miejscu w tym kontekście polskie dzieci wskazywały Wielką Brytanię, a czeskie i chorwackie – Republikę Czeską. Respondenci najbardziej chcieliby poznać język angielski, a na drugim miejscu niemiecki. Na kolejnych pozycjach wskazywano francuski, włoski i hiszpański. Wśród odpowiedzi pojawiły się między innymi języki migowy i esperanto. Badani uczyli się języków obcych przede wszystkim w szkole, a także przez oglądanie telewizji i czytanie książek oraz czasopism. |