BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Czas wolny a zainteresowania uczniów w edukacji wczesnoszkolnej
Instytucja:
Data: [2009]
Badacz: Anna Jakubowicz-Bryx
Abstrakt:

Sformułowano dwa pytania badawcze: Jakie formy spędzania wolnego czasu preferują uczniowie klas III z terenów miejskich i wiejskich? W jakich kółkach pozalekcyjnych uczestniczą uczniowie klas III? W badaniu wzięło udział łącznie 76 uczniów, w tym 43 dzieci z miasta i 33 ze wsi. W opinii 18,4% ankietowanych po odrobieniu lekcji pozostawało im mniej niż dwie godziny czasu wolnego. 34,2% deklarowało natomiast, że po skończeniu odrabiania lekcji mają jeszcze więcej niż pięć godzin czasu wolnego. Zainteresowanie sportem deklarowało 33,7% wszystkich badanych. 22,1% wskazało natomiast zainteresowanie komputerem, a 14,7% muzyką i tańcem. Sześciu uczniów interesowało się literaturą. Uczniowie z miasta i ze wsi nie różnili się znacząco pod względem swoich zainteresowań. W obu grupach na pierwszym i drugim miejscu znalazły się sport i komputer. Blisko 20% wszystkich ankietowanych po odrobieniu lekcji uprawiało sport i słuchało muzyki. 18,2% wybierało spędzanie wolnego czasu przy komputerze. 13,4% uczniów czytało książki, a 12,4% oglądało telewizję. Tylko 12 badanych uczyło się w tym czasie języków obcych, a dziewięciu uczęszczało na zajęcia w ramach kół pozalekcyjnych. 50 wszystkich respondentów w ogóle nie brało udziału w zajęciach w ramach kół pozalekcyjnych.

Deskryptory TESE: pedagogika czasu wolnego, zajęcia pozalekcyjne, zajęcia pozaszkolne, zajęcia rekreacyjne, praca domowa
TESE descriptors: leisure education, supervised study, out-of-school-hours provision, leisure activities, homework
Publikacje:
  • Jakubowicz-Bryx, A. (2010). Czas wolny a zainteresowania uczniów w edukacji wczesnoszkolnej. W: I. Adamek, M. Grochowalska i E. Żmijewska (red.), Relacje i konteksty (w) edukacji elementarnej (s. 268-276). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"