BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Opinie nauczycielek o wdrożonej reformie – próba oceny
Data: [2002]
Badacz: Joanna Garbula-Orzechowska
Abstrakt:

Przedmiot badania stanowiła analiza postawy nauczycieli wobec wprowadzonej reformy oświaty. Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem specjalnie skonstruowanego kwestionariusza ankiety. Próba liczyła 102 nauczycielki kształcenia zintegrowanego z województwa warmińsko-mazurskiego (51 osób), podlaskiego (35), pomorskiego (13), mazowieckiego (dwie) oraz kujawsko-pomorskiego (jedna). Wśród respondentek najwięcej osób mieszkało na wsi (36) i w miastach do 10 tysięcy mieszkańców (27). Pod względem wykształcenia 29 nauczycielek legitymowało się wyższym magisterskim, 45 – wyższym zawodowym, a 28 – średnim pedagogicznym. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że według niemal połowy ankietowanych (49) informacje na temat wprowadzanej reformy były niewystarczające. Zgromadzony materiał pozwolił ustalić również, że zdaniem respondentek najważniejsze zmiany w programach nauczania klas I-III polegały na większej swobodzie w prowadzeniu zajęć (51) oraz integracji tematycznej przedmiotów (40). Natomiast w programach klas IV-VI zmiany skutkować będą m.in. bardziej operatywną wiedzą dziecka (35), ale jednocześnie wpłyną na ograniczenie wiedzy uczniów z ważnych przedmiotów (14). Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami okazało się również, że 56 badanych potwierdziło zbyt stresujący charakter egzaminów zewnętrznych (na zakończenie gimnazjum oraz szkoły podstawowej).

Deskryptory TESE: nauczyciel, reforma szkolnictwa, reforma programu nauczania, postawa, kształcenie na poziomie elementarnym, egzamin, egzamin końcowy
TESE descriptors: teacher, educational reform, curriculum reform, attitude, basic education, examination, final examination
Publikacje:
  • Garbula-Orzechowska, J. (2003). Opinie nauczycielek o wdrożonej reformie – próba oceny. Kultura i Edukacja, 1, 106-125.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"