Abstrakt: |
Przedmiot badania stanowiła analiza postawy nauczycieli wobec wprowadzonej reformy oświaty. Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem specjalnie skonstruowanego kwestionariusza ankiety. Próba liczyła 102 nauczycielki kształcenia zintegrowanego z województwa warmińsko-mazurskiego (51 osób), podlaskiego (35), pomorskiego (13), mazowieckiego (dwie) oraz kujawsko-pomorskiego (jedna). Wśród respondentek najwięcej osób mieszkało na wsi (36) i w miastach do 10 tysięcy mieszkańców (27). Pod względem wykształcenia 29 nauczycielek legitymowało się wyższym magisterskim, 45 – wyższym zawodowym, a 28 – średnim pedagogicznym. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że według niemal połowy ankietowanych (49) informacje na temat wprowadzanej reformy były niewystarczające. Zgromadzony materiał pozwolił ustalić również, że zdaniem respondentek najważniejsze zmiany w programach nauczania klas I-III polegały na większej swobodzie w prowadzeniu zajęć (51) oraz integracji tematycznej przedmiotów (40). Natomiast w programach klas IV-VI zmiany skutkować będą m.in. bardziej operatywną wiedzą dziecka (35), ale jednocześnie wpłyną na ograniczenie wiedzy uczniów z ważnych przedmiotów (14). Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami okazało się również, że 56 badanych potwierdziło zbyt stresujący charakter egzaminów zewnętrznych (na zakończenie gimnazjum oraz szkoły podstawowej). |