Abstrakt: |
Jedna z hipotez badawczych brzmi: polscy uczniowie bardziej popierają miejsce wychowania religijnego w szkołach niż uczniowie niemieccy. W badaniu postawiono m.in. pytanie o to, w jakim stopniu uczniowie postrzegają cele wyznaniowe jako zasadne w ramach „idealnej” konceptualizacji wychowania religijnego. Dane gromadzone były za pomocą zakodowanych kwestionariuszy (najpierw przygotowano wersję niemiecką, później polską). Narzędzie to wykorzystano w dwóch grupach narodowych, które miały charakter reprezentatywny. Kwestionariusz wypełniło 802 Polaków (41,6% mężczyzn, 58,4% kobiet) oraz 1923 Niemców (45,1% mężczyzn, 54,9% kobiet). Dobór respondentów ograniczono do dwóch ostatnich klas gimnazjum. Aspekt religijności zmierzono za pomocą skali Likerta. Do analizy danych wykorzystano program statystyczny SPSS (wykorzystane programy standardowe częstotliwości, wiarygodności, chi-square, skala Pearsona). Analiza wyników dostarcza danych na temat: różnic pomiędzy wyobrażeniami o „idealnym” wychowaniu religijnym u uczniów zarówno niemieckich, jak i polskich (idealne wychowanie religijne przybliża uczniów do wiary chrześcijańskiej – Niemcy: 18%, Polacy: 81%; idealne wychowanie religijne pomaga uczniom zrozumieć, co znaczy rzeczywiście religia – brak istotnych różnic pomiędzy respondentami różnych narodowości). Ponadto nie zanotowano istotnych różnic pomiędzy płciami w aspekcie wyobrażenia wyznaniowego. |