BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poglądy młodzieży polskiej i niemieckiej dotyczące wychowania religijnego: perspektywa empiryczna
Typ badania: międzynarodowe
Instytucja:
Data: [2002]
Badacz: Michael Fearn, Wit Pasierbek, Hans-Georg Ziebertz
Abstrakt:

Jedna z hipotez badawczych brzmi: polscy uczniowie bardziej popierają miejsce wychowania religijnego w szkołach niż uczniowie niemieccy. W badaniu postawiono m.in. pytanie o to, w jakim stopniu uczniowie postrzegają cele wyznaniowe jako zasadne w ramach „idealnej” konceptualizacji wychowania religijnego. Dane gromadzone były za pomocą zakodowanych kwestionariuszy (najpierw przygotowano wersję niemiecką, później polską). Narzędzie to wykorzystano w dwóch grupach narodowych, które miały charakter reprezentatywny. Kwestionariusz wypełniło 802 Polaków (41,6% mężczyzn, 58,4% kobiet) oraz 1923 Niemców (45,1% mężczyzn, 54,9% kobiet). Dobór respondentów ograniczono do dwóch ostatnich klas gimnazjum. Aspekt religijności zmierzono za pomocą skali Likerta. Do analizy danych wykorzystano program statystyczny SPSS (wykorzystane programy standardowe częstotliwości, wiarygodności, chi-square, skala Pearsona). Analiza wyników dostarcza danych na temat: różnic pomiędzy wyobrażeniami o „idealnym” wychowaniu religijnym u uczniów zarówno niemieckich, jak i polskich (idealne wychowanie religijne przybliża uczniów do wiary chrześcijańskiej – Niemcy: 18%, Polacy: 81%; idealne wychowanie religijne pomaga uczniom zrozumieć, co znaczy rzeczywiście religia – brak istotnych różnic pomiędzy respondentami różnych narodowości). Ponadto nie zanotowano istotnych różnic pomiędzy płciami w aspekcie wyobrażenia wyznaniowego.

Deskryptory TESE: młodzież, Polska, Niemcy, religia, wychowanie moralne
TESE descriptors: youth, Poland, Germany, religion, moral education
Publikacje:
  • Fearn, M., Pasierbek, W. i Ziebertz, H.G. (2005). Poglądy młodzieży polskiej i niemieckiej dotyczące wychowania religijnego: perspektywa empiryczna. Paedagogia Christiana, 1, 121-139.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"