BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: „Chcieć, pragnąć, myśleć, wiedzieć” – rozumienie pojęć przez dzieci
Data: 2003 – 2004
Badacz: Monika Wiśniewska-Kin
Abstrakt:

Sformułowano m.in. następujące pytania badawcze: Jak dzieci rozumieją znaczenie pojęć wolicjonalnych i mentalnych? Jakie zdolności poznawcze, ujawniające się w trakcie definiowania pojęć, mają dzieci 7–10-letnie? Jaki jest stopień znajomości wybranych pojęć wolicjonalnych i mentalnych? Do zebrania materiału badawczego wykorzystano następujące narzędzia: ankietę, wywiad, obserwację i zmodyfikowaną formę wytworów dziecięcych. Badano rozumienie przez dzieci takich pojęć jak m.in. ochota, pragnienie, zamiar, postanowienie, wola, czynności, zachowanie, myślenie. W badaniu uczestniczyło łącznie 296 uczniów klas I-III szkoły podstawowej. Respondenci pochodzili z ośrodków miejskich. Na podstawie wyników badania potwierdzono tezę o wyjątkowych zdolnościach poznawczych dzieci, które na przykład dostrzegały różne relacje łączące badane pojęcia i różnice między nimi. Respondenci ponadto łączyli proste struktury w bardziej złożone definicje, a poza tym opisywali pewna hierarchię między prostymi i złożonymi pojęciami. Wyniki badania pozwoliły badaczce stwierdzić u dzieci umiejętności kategoryzowania i ujmowania danej sytuacji na różnych poziomach abstrakcji. Za najciekawsze uznano sposoby kategoryzowania krańcowo różnych pojęć, na przykład rozkaz – prośba, namowa – zachęta. Okazało się, że badane dzieci umiejętnie posługiwały się metaforami – zamiar opisywały jako bańkę mydlaną, o postanowieniu zaś mówiły, że jest twarde jak skała. Mądrość wiązała się w ich rozumieniu z dobrą drogą, myślenie z maszyną przygód albo głową pełną pomysłów, a rozum z pracującym komputerem, ważnym mechanizmem albo przyrządem do myślenia. Potwierdzono związek wieku z rozumieniem znaczenia pojęć wolicjonalnych i mentalnych.

Deskryptory TESE: wiedza, rozumienie, rozumowanie, rozwój dziecka, rozwój poznawczy, wiek, kreatywność
TESE descriptors: knowledge, comprehension, reasoning, child development, cognitive development, age, creativity
Publikacje:
  • Wiśniewska-Kin, M. (2007). „Chcieć, pragnąć, myśleć, wiedzieć” – rozumienie pojęć przez dzieci. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"