BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nauczanie matematyki w klasach początkowych a wyniki uczniów po gimnazjum i w badaniach PISA
Instytucja:
Data: [2006]
Badacz: Maria Legutko
Abstrakt:

Analizie poddano wyniki egzaminu gimnazjalnego z 2003 roku i części matematyczno-przyrodniczej badania PISA 2003. Na podstawie porównania wyników obu egzaminów stwierdzono, że niewielu uczniów osiągnęło wysokie rezultaty, a wielu otrzymało niskie oceny. Najwyższe poziomy 5 i 6 w skali matematycznych umiejętności PISA osiągnęło zaledwie 10% badanych. Podobna liczba gimnazjalistów otrzymała bardzo wysokie i najwyższe wyniki w egzaminie gimnazjalnym. Okazało się ponadto, że 22% uczniów nie opanowało w zadowalającym stopniu umiejętności żadnego z czterech standardów wymagań. Największe trudności gimnazjaliści mieli z podaniem kompletnego rozwiązania niestandardowego zadania, przeprowadzeniem samodzielnie całego toku rozumowania od stawiania hipotez przez planowanie rozwiązania po formułowanie własnych wniosków, myśleniem abstrakcyjnym oraz wykonywaniem obliczeń na liczbach naturalnych i wymiernych. Stosunkowo dobrze natomiast uczniowie opanowali używanie algorytmów, wykorzystywanie wyobraźni i orientacji przestrzennej, szacowanie i obliczanie odległości, rozwiązywanie prostych zadań optymalizacyjnych i kombinatorycznych, używanie intuicji prawdopodobieństwa i niezależności, rozwiązywanie zadania w kilku prostych krokach. Badaczka w doniesieniu sformułowała powody, dla których nauczyciel nauczania początkowego powinien być dobrze przygotowany do nauczania matematyki. Wskazała m.in., że powinien on właściwie kształtować podstawowe pojęcia matematyczne, odwoływać się do „realnego kontekstu” bliskiego dziecku oraz kształtować pozytywne emocje i motywacje związane z uczeniem się matematyki.

Deskryptory TESE: matematyka, egzamin, egzamin końcowy, nauczanie, PISA, niedostateczne osiągnięcia w nauce, postępy w nauce, efekt uczenia się, motywacja
TESE descriptors: mathematics, examination, final examination, teaching, PISA, re-assessment, study progress, learning outcome, motivation
Publikacje:
  • Legutko, M. (2007). Nauczanie matematyki w klasach początkowych a wyniki uczniów po gimnazjum i w badaniach PISA. W: H. Siwek (red.), Efektywność kształcenia zintegrowanego. Implikacje dla teorii i praktyki (s. 219-225). Katowice: Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP w Warszawie, Wydział Nauk Społeczno-Pedagogicznych w Katowicach.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"