BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Percepcja rodziny przez dzieci pełnosprawne intelektualnie i dzieci niepełnosprawne intelektualnie
Instytucja:
Data: 1999 – 2000
Badacz: Małgorzata Perechowska
Abstrakt:

Główny problem badawczy brzmi: jak spostrzegają rodzinę dzieci pełnosprawne intelektualnie i dzieci niepełnosprawne intelektualnie? Hipoteza główna: istnieją podobieństwa i różnice w percepcji rodziny przez dzieci pełnosprawne intelektualnie i dzieci niepełnosprawne intelektualnie. W badaniach problem percepcji rodziny, z punktu widzenia dzieci, przeanalizowano w trzech aspektach: poznawczym, emocjonalnym i behawioralnym. Zastosowano metodę triangulacji badań (metoda jakościowa: sondaż diagnostyczny; wyniki opisano w sposób ilościowy). Ponadto wykorzystano wywiad nieskategoryzowany, autorską technikę projekcyjną, ankietę (dotyczyła sytuacji materialnej rodzin badanych dzieci), analizę dokumentacji szkolnej. Wykorzystano także analizę statystyczną (za pomocą testu chi-kwadrat, testu Fishera, współczynnika korelacji Pearsona). Dobór próby był losowy. Przebadano 50 uczniów w normie intelektualnej (Szkoła Podstawowa nr 45 w Gdańsku) oraz 50 uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim (Szkoła Podstawowa Specjalna nr 26 w Gdańsku). Wszyscy respondenci byli w wieku 8-11 lat. Wyniki badań potwierdzają główną hipotezę. Ponadto pokazują, że istnieją różnice w rozumieniu zachowań rodziców i różnych sytuacji rodzinnych pomiędzy dziećmi z dwu badanych grup (różnice w typach odpowiedzi, stanie i poziomie rozumienia różnych sytuacji rodzinnych). Dodatkowo w stosunkach emocjonalnych pomiędzy dzieckiem a rodzicami brak jest istotnych różnic w obu grupach.

Deskryptory TESE: rodzice, relacja rodzice – dziecko, relacje interpersonalne, opieka nad dzieckiem, osoby niepełnosprawne, upośledzenie, rodzina, niepełnosprawność intelektualna, badania edukacyjne, rozwój poznawczy, kształcenie specjalne
TESE descriptors: parents, parent-child relation, interpersonal relations, childcare, people with disabilities, disability, family, intellectual disability, educational research, cognitive development, special needs education
Publikacje:
  • Perechowska, M. (2004). Percepcja rodziny przez dzieci pełnosprawne intelektualnie i dzieci niepełnosprawne intelektualnie. Paedagogia Christiana, 1, 219-228.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"