BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Młodzież zmarginalizowana – szanse wychowania religijnego
Instytucja:
Data: 2000
Badacz: Czesław Kustra
Abstrakt:

Celem badania była analiza roli i funkcji religii, która mogłaby zapobiegać rozwijającej się marginalizacji wśród młodzieży. Wyniki badania zaświadczają, że 67% badanych Polaków ma pozytywne zdanie na temat możliwości odczucia bliskości Boga (osobowy kontakt z Maryją i Jezusem miało zdecydowanie mniej badanych: 83% respondentów przyznało, że nie miało z Nimi nigdy kontaktu). Również dla większości (58,4%) jedynie postać Boga nadaje sens życiu. W istnienie Boga wierzy 91% badanych; w niebo – 72%; piekło – 41%; zmartwychwstanie – 66%. Autor doniesienia podsumowuje, że szansą na wyjście z niewłaściwych zachowań społecznych jest rozwinięta religijność. Doniesienie zawiera także wyniki badań przeprowadzonych na zlecenie Urzędu Miejskiego w Białymstoku na próbie 1208 osób w 1998 roku (zastosowano wówczas ankietę audytoryjną). Wyniki badań potwierdzają, że częstotliwość występowania zachowań dewiacyjnych zależy od stopnia religijności u danego respondenta (np. po papierosy sięga 13,3-15,6% osób wierzących oraz 35,1-38% ateistów).

Deskryptory TESE: młodzież, religia, złe sprawowanie, wychowanie moralne, rodzina, chrześcijaństwo, metodyka, katolicyzm
TESE descriptors: youth, religion, misconduct, moral education, family, Christianity, learning theory, Catholicism
Publikacje:
  • Kustra, C. (2003). Młodzież zmarginalizowana – szanse wychowania religijnego. Paedagogia Christiana, 1, 65-82.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"