BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Młodzi intelektualnie sprawni, ale ruchowo niepełnosprawni mieszkańcy Warszawy 2005
Projekt badawczy:
  • EQUAL "Rozwój umiejętności życiowych MISARN"
Instytucja:
Data: [2005]
Badacz:
Abstrakt:

Badania o charakterze diagnostycznym/sondażowym miały na celu weryfikację sytuacji życiowej osób młodych i intelektualnie sprawnych, ale posiadających niepełnosprawność ruchową (MISARN). Chciano także zbadać czynniki, które utrudniają uczestnictwo tym osobom w życiu społecznym (sytuacja rodzinna, mieszkaniowa, edukacyjna, zawodowa, dochodowa/majątkowa, zdrowotna, społeczna, czas wolny, hobby, aktywność, plany i cele życiowe). Badania przeprowadzono w Warszawie na grupie 102 osób w wieku 18-25 lat (dobór osób celowy; wśród respondentów byli uczniowie, studenci, renciści, osoby bezrobotne, robotnicy niewykwalifikowani, pracownicy administracyjno-biurowi; głównym problemem były: mózgowe porażenie dziecięce, częściowy lub całkowity paraliż kończyn dolnych, niedowład czterokończynny). Zbadano następujące obszary tematyczne: genezę i przyczyny niepełnosprawności, aktualny stan zdrowia, sytuację rodzinną, mieszkaniową, ekonomiczną, zawodową, społeczną, stopień samodzielności w codziennych czynnościach. W badaniu wykorzystano kwestionariusz ankiety (w opracowaniu grupy eksperckiej Instytutu Rozwoju Służb Społecznych). Wyniki pokazują, że w największym stopniu badanymi opiekują się oboje rodzice (46%), a w dalszej kolejności sama matka (38%). Pomimo niepełnosprawności ruchowej ocena sytuacji rodzinnej przez te osoby wypadła następująco: 44% osób odpowiedziało, że plasuje się ona na poziomie dobrym, a 2% wskazało na poziom bardzo zły. Ponadto – zdaniem badanych – najpoważniejszym problemem związanym z drogą edukacyjną są bariery architektoniczne (35%). 95% badanych przyznało, że ma kilku znajomych bądź przyjaciół, z którymi utrzymują stałe kontakty. Większość badanych (87%) pobiera świadczenia rentowe; 46% badanych dostaje dodatkową pomoc finansową od rodziców. 39% respondentów przyznaje, że spotyka się bardzo często z oznakami życzliwości ze strony innych ludzi, a 36%, że nie doświadcza niechęci od innych. 32% badanych ma poczucie bycia traktowanym znacznie gorzej niż inni z powodu bycia niepełnosprawnym. Wśród form spędzania wolnego czasu przez badanych dominowały: gry komputerowe (około 26%), słuchanie muzyki (20%), książki (około 18%). Badani (w ciągu najbliższych pięciu lat) chcieliby przede wszystkim uczyć się (59%) i pracować (55%).

Deskryptory TESE: osoby niepełnosprawne, obszar miejski, młodzież, problemy zdrowotne, postawa, badania naukowe, ankieta
TESE descriptors: people with disabilities, urban area, youth, health problems, attitude, research, questionnaire
Publikacje:
  • Młodzi intelektualnie sprawni, ale ruchowo niepełnosprawni mieszkańcy Warszawy 2005. Wyniki badania. (2006). Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 2, 15-59.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"