Abstrakt: |
Przedmiotem badania uczyniono poziom rozumienia empatycznego nauczycieli nauczania początkowego. Założono wstępnie, że nauczyciele o większym stażu pracy i jednocześnie starsi będą charakteryzować się najwyższym poziomem rozumienia empatycznego. Badaniem objęto łącznie 200 nauczycielek nauczania początkowego w szkołach podstawowych w województwie świętokrzyskim. 39% respondentek legitymowało się wyższym wykształceniem magisterskim, 14% licencjackim, a 47% średnim. 52% badanych było w wieku od 23 do 25 lat, 25% od 26 do 30 lat, 21% od 31 do 40 lat, a 2% od 41 do 50 lat. 41% respondentek posiadało staż pracy do roku, 33% od dwóch do pięciu lat, 15% od sześciu do 10 lat, 8% od 11 do 20 lat, a 2% 21 lat i więcej. 15% badanych charakteryzowało się bardzo wysokim poziomem rozumienia empatycznego, 18% wysokim, 32% średnim, 25% niskim i 10% bardzo niskim. Potwierdzono hipotezę, zgodnie z którą poziom wykształcenia różnicował badane ze względu na ich poziom rozumienia empatycznego. Wśród nauczycielek z wyższym wykształceniem 15% prezentowało wysoki i bardzo wysoki poziom empatii, a 14% średni. Żadna badana z tej grupy nie wykazywała bardzo niskiego poziomu empatii. Wśród nauczycielek ze średnim wykształceniem bardzo wysoki poziom empatii wykazywało 3% osób, wysoki 7%, średni 17%, niski 15% i bardzo wysoki 6%. |