BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Architekturalne ograniczenia systemu poznawczego: decyzyjne czy zasobowe?
Instytucja:
Data: [2005]
Badacz: Adam Chuderski
Abstrakt:

Doniesienie przedstawia kategorię ludzkiego poznania i towarzyszące jej ograniczenia umysłu (ograniczenia architekturalne). Zdaniem autora doniesienia ograniczenia te można badać, posługując się zadaniami podwójnymi (równoczesne wykonywanie dwóch czynności), które wymagają jednoczesnej kontroli dwóch czynności umysłowych. Jedno z zadań polegało na porównaniu dwóch liter; drugie na sprawdzaniu dwóch cyfr nieparzystych. Zadania te były wyświetlane na komputerze. W badaniu uczestniczyło 66 studentów i studentek kilku łódzkich uczelni. Respondentów podzielono na dwie grupy (dobór losowy). Każda z grup porównywała najpierw litery, później cyfry. W badaniach posłużono się analizą chronometryczną, obserwacją oraz modelowaniem czasów reakcji wykonania zadania podwójnego. Doniesienie przedstawia próbę testu predykcji teorii ograniczeń decyzyjnych i zasobowych. Do weryfikacji posłużono się eksperymentem badawczym. Wyniki badań potwierdziły predykcję teorii ograniczeń zasobowych. Ponadto badania dowiodły, że wykonanie kilku czynności umysłowych, które następują jedna po drugiej, jest szybsze i lepsze (pod względem poprawnościowym) niż ich równoczesne wykonywanie.

Deskryptory TESE: umiejętności podstawowe, student, badania naukowe, rozwój poznawczy, psychologia
TESE descriptors: basic skills, student, research, cognitive development, psychology
Publikacje:
  • Chuderski, A. (2006). Architekturalne ograniczenia systemu poznawczego: decyzyjne czy zasobowe? Kognitywistyka i Media w Edukacji, 1-2, 177-188.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"