BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kształtowanie się kompetencji komunikacyjnej
Typ badania: międzynarodowe
Instytucja:
Data: 1987 – 1990
Badacz: Maria Borucka-Arctowa, C. Kourilsky, M. Magoska, U. Moś, G. Skąpska, M. Tróchlecka
Abstrakt:

Badania przeprowadzono w warstwach teoretycznej i empirycznej. Teoretyczna część dotyczyła koncepcji socjalizacji, a zwłaszcza socjalizacji prawnej i poglądów z nią związanych. Badania empiryczne miały charakter porównawczy. Ich przedmiotem były pojawienie się i rozwój pojęć prawnych u dzieci i młodzieży w Polsce i we Francji. Wyniki badania miały pomóc w częściowym zrozumieniu stosunku dorosłych wobec prawa. Badanie pilotażowe przeprowadzono metodą skojarzeń werbalnych na zestaw słów kluczy zamieszczony w kwestionariuszu. Słowa klucze pochodziły ze słownictwa prawnego i jednocześnie używanego – mniej lub bardziej – w języku codziennym. Badanie podstawowe – przeprowadzone w 1987 – wykonano metodą wywiadu audytoryjnego w czasie lekcji. W populacjach polskiej i francuskiej przebadano ogółem 450 uczniów w trzech grupach wiekowych: 11-12 lat, 13-14 lat i 16-17 lat. Ze względu na hipotezę o wpływie środowiska społecznego na postawę badanych wybrano celowo następujące szkoły: podstawową i liceum w centrum Krakowa, podstawową i technikum mechaniczne w Nowej Hucie, podstawową i technikum rolnicze na wsi na południu Polski. Podobnie dobrano próbę do badań francuskich; uczniowie pochodzili ze szkół: w dzielnicy Paryża (Luxemburg), w dzielnicy robotniczej Ivry oraz w miejscowości wiejskiej w Oise. Badania pokazały, że z wiekiem zmniejsza się liczba brakujących odpowiedzi na słowa klucze podane w kwestionariuszu. Młodzież udziela ogólniejszych odpowiedzi, zbliżonych do definicji poszczególnych słów, natomiast dzieci podają konkretne przykłady. W odpowiedziach uczniów liceum zaznacza się wzbogacenie treści omawianych pojęć przez konotacje prawne. Uczniowie z Polski dość daleko sytuują zjawiska związane z funkcjonowaniem systemu politycznego, a także te funkcje prawa, które dotyczą ochrony obywateli. W ich odpowiedziach widać oderwanie się haseł obywatel, być pełnoletnim, władza od szerszego kontekstu społeczno-politycznego.
 

Deskryptory TESE: wartości obywatelskie, wychowanie obywatelskie, obywatel, prawa obywatelskie, wolność
TESE descriptors: civic values, civics, citizen, civil rights, freedom
Publikacje:
  • Borucka-Arctowa, M. (1991). Kształtowanie się kompetencji komunikacyjnej. Badania porównawcze polsko-francuskie. Kultura i Społeczeństwo, 2, 141-147.
  • Kourilsky, C., Borucka-Arctowa, M., Magoska, M., Moś, U., Skąpska, G. (1990). Les 11–17 ans face au droit en France et Pologne (Une enquête comparative de socialisation juridique). Revue d’Etudes Comparatives Est-Quest, 3, 1-52.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"