Tytuł badania: |
Kształtowanie się kompetencji komunikacyjnej |
Typ badania: |
międzynarodowe |
Instytucja: |
|
Data: |
1987 – 1990 |
Badacz: |
Maria Borucka-Arctowa, C. Kourilsky, M. Magoska, U. Moś, G. Skąpska, M. Tróchlecka |
Abstrakt: |
Badania przeprowadzono w warstwach teoretycznej i empirycznej. Teoretyczna część dotyczyła koncepcji socjalizacji, a zwłaszcza socjalizacji prawnej i poglądów z nią związanych. Badania empiryczne miały charakter porównawczy. Ich przedmiotem były pojawienie się i rozwój pojęć prawnych u dzieci i młodzieży w Polsce i we Francji. Wyniki badania miały pomóc w częściowym zrozumieniu stosunku dorosłych wobec prawa. Badanie pilotażowe przeprowadzono metodą skojarzeń werbalnych na zestaw słów kluczy zamieszczony w kwestionariuszu. Słowa klucze pochodziły ze słownictwa prawnego i jednocześnie używanego – mniej lub bardziej – w języku codziennym. Badanie podstawowe – przeprowadzone w 1987 – wykonano metodą wywiadu audytoryjnego w czasie lekcji. W populacjach polskiej i francuskiej przebadano ogółem 450 uczniów w trzech grupach wiekowych: 11-12 lat, 13-14 lat i 16-17 lat. Ze względu na hipotezę o wpływie środowiska społecznego na postawę badanych wybrano celowo następujące szkoły: podstawową i liceum w centrum Krakowa, podstawową i technikum mechaniczne w Nowej Hucie, podstawową i technikum rolnicze na wsi na południu Polski. Podobnie dobrano próbę do badań francuskich; uczniowie pochodzili ze szkół: w dzielnicy Paryża (Luxemburg), w dzielnicy robotniczej Ivry oraz w miejscowości wiejskiej w Oise. Badania pokazały, że z wiekiem zmniejsza się liczba brakujących odpowiedzi na słowa klucze podane w kwestionariuszu. Młodzież udziela ogólniejszych odpowiedzi, zbliżonych do definicji poszczególnych słów, natomiast dzieci podają konkretne przykłady. W odpowiedziach uczniów liceum zaznacza się wzbogacenie treści omawianych pojęć przez konotacje prawne. Uczniowie z Polski dość daleko sytuują zjawiska związane z funkcjonowaniem systemu politycznego, a także te funkcje prawa, które dotyczą ochrony obywateli. W ich odpowiedziach widać oderwanie się haseł obywatel, być pełnoletnim, władza od szerszego kontekstu społeczno-politycznego.
|
Deskryptory TESE: |
wartości obywatelskie, wychowanie obywatelskie, obywatel, prawa obywatelskie, wolność |
TESE descriptors: |
civic values, civics, citizen, civil rights, freedom |
Publikacje: |
- Borucka-Arctowa, M. (1991). Kształtowanie się kompetencji komunikacyjnej. Badania porównawcze polsko-francuskie. Kultura i Społeczeństwo, 2, 141-147.
- Kourilsky, C., Borucka-Arctowa, M., Magoska, M., Moś, U., Skąpska, G. (1990). Les 11–17 ans face au droit en France et Pologne (Une enquête comparative de socialisation juridique). Revue d’Etudes Comparatives Est-Quest, 3, 1-52.
|