BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Szkoła wiejska wobec zadania rekompozycji struktury społecznej
Data: [2000]
Badacz: Jarosław Domalewski
Abstrakt:

Celem badania była diagnoza kondycji szkoły wiejskiej w latach dziewięćdziesiątych, a zwłaszcza jej stanu z początku reformy systemu oświaty w 1999 roku. Materiał badawczy stanowiły dane urzędowe Głównego Urzędu Statystycznego i Ministerstwa Edukacji Narodowej. W wyniku przeprowadzonego badania obliczono indywidualnie dla każdej spośród 2171 gmin każdy z dziesięciu wskaźników cząstkowych przedstawiających kondycję oświaty w różnych wymiarach (powyższe wskaźniki obejmowały m.in.: wielkość szkoły, udział pracowni przedmiotowych i sal gimnastycznych w ogóle pomieszczeń do nauczania, odsetek szkół wyposażonych w pracownie komputerowe czy odsetek nauczycieli z wykształceniem wyższym wśród ogółu nauczycieli). Zgodnie ze zgromadzonym materiałem wykazano, że w latach 1991-1998 liczba uczniów w wiejskich szkołach zmniejszyła się o niespełna 5%. Wykazano również, że w pierwszym roku wdrażania reformy zlikwidowano ponad 1100 wiejskich szkół podstawowych. Okazało się ponadto, że w 4% gmin szkoły nie posiadały pracowni przedmiotowych (jednocześnie w szkołach 23% gmin pomoce dydaktyczne znajdowały się w nie więcej niż co dziesiątej klasie). Analiza danych pozwoliła ustalić również, że do pozytywnych skutków reformy należała poprawa poziomu wykształcenia nauczycieli szkół wiejskich (w latach 1992-1998 dyplom wyższej uczelni uzyskał co czwarty wiejski nauczyciel). Natomiast za negatywne aspekty wprowadzonych zmian uznano pogłębienie istniejącego zróżnicowania wiejskiego szkolnictwa.

Deskryptory TESE: obszar wiejski, szkoła, środowisko, społeczeństwo, struktura społeczna, reforma szkolnictwa, wyposażenie, sprzęt informatyczny
TESE descriptors: rural area, school, environment, society, social structure, educational reform, equipment, ICT equipment
Publikacje:
  • Domalewski, J. (2001). Szkoła wiejska wobec zadania rekompozycji struktury społecznej. Przegląd Socjologiczny, 1, 99-122.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"