BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Działalność nauczycieli na rzecz wyrównywania szans edukacyjnych uczniów z obszarów wiejskich
Instytucja:
Data: 2008 – 2009
Badacz: Justyna Miko-Giedyk
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w 17 szkołach znajdujących się w siedmiu gminach z powiecie kieleckim ziemskim. Do analizy zakwalifikowano kwestionariusze wypełnione przez 205 nauczycieli szkół podstawowych i gimnazjów. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano kwestionariusz ankiety. Na podstawie wyników badania pozytywnie oceniono działalność ekonomiczną nauczycieli w przezwyciężaniu ekonomicznej bariery edukacyjnej. Ubogim uczniom pomagało 61,1% respondentów; pomocy takiej nie udzielało 26,8% badanych. Najbardziej zaangażowani w pomoc ubogim uczniom okazali się nauczyciele dyplomowani. 74,2% ankietowanych informowało ubogich uczniów o możliwości uzyskania stypendium. Informacji takich nie podawało 19,7% badanych. 83,8% nauczycieli przekazywało ponadto informacje dotyczące możliwości uzyskania bezpłatnego dożywiania. Jeśli chodzi o aktywność informacyjną, podejmowali ją częściej nauczyciele dyplomowani. Jako niezadowalającą oceniono działalność badanych w zakresie edukacyjno-zawodowym. Okazało się bowiem, że respondenci unikali zaangażowania w zakresie poradnictwa zawodowego, choć deklarowali, że doradzają uczniom wybór dalszej edukacji. Nieco ponad 30% ankietowanych twierdziło, że pomagają uczniom w wyborze zawodu. Blisko 58% respondentów nie brało udziału w poradnictwie zawodowym, skierowanym do uczniów. Rozmowy dotyczące wyboru zawodu nauczyciele przeprowadzali z uczniami indywidualnie albo w ramach zajęć z wychowawcą. 62% nauczycieli deklarowało, że organizują spotkania z pedagogiem szkolnym. Prawie co czwarty nauczyciel prowadził zajęcia dla zdolnych uczniów.

Deskryptory TESE: ubóstwo, nierówności regionalne, nierówność społeczna, wsparcie finansowe, stypendium, postawa, uzdolniony, uzdolniony uczeń, doradca, wybór szkoły, obszar wiejski
TESE descriptors: poverty, regional inequality, social inequality, financial support, education grant, attitude, gifted, gifted pupil, guidance officer, choice of school, rural area
Publikacje:
  • Miko-Giedyk, J. (2011). Działalność nauczycieli na rzecz wyrównywania szans edukacyjnych uczniów z obszarów wiejskich. W: J. Szempruch, E. Zyzik i M. Parlak (red.), Nauczyciel i uczeń w przestrzeni edukacyjnej (s. 309-322). Kielce: Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy Jana Kochanowskiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"