BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Prawodawstwo i oczekiwania społeczeństwa jako determinanty różnorodności zadań podejmowanych przez nauczycieli – czyli od wielkich słów do rzeczywistości
Data: 2010
Badacz: Dorota Kłodzińska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu charakterystyki oczekiwań rodziców przyszłych pierwszoklasistów wobec placówki szkolnej. Analizą objęto dokumentację pięciu miejskich szkół, która zawierała diagnozę oczekiwań społecznych wobec szkoły i nauczycieli na rok szkolny 2009/2010. Łącznie w badaniu wzięło udział 248 rodziców przyszłych pierwszoklasistów w placówkach typowych dla poszczególnych dzielnic Łodzi. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że najczęściej podkreślanym oczekiwaniem respondentów była miła i przyjazna atmosfera w szkole. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem wykazano, że najważniejsze było dla nich bezpieczeństwo dzieci. Jednocześnie rodzice zwracali uwagę na właściwe relacje między uczniami, uspołecznienie, koleżeństwo oraz brak agresji. W zakresie warunków nauczania okazało się, że do najważniejszych postulatów należały: czystość w szkole, urządzenie sali lekcyjnej, zadbane otoczenie, różnorodne pomoce dydaktyczne, dobrze urządzone boisko szkolne, wyposażenie sali gimnastycznej. Pod względem opieki pedagogiczno-psychologicznej na terenie szkoły wskazywano: długo otwartą świetlicę, stołówkę, dostępność opieki psychologicznej i pedagogicznej. Na podstawie uzyskanych odpowiedzi ustalono ponadto, że w zakresie oferty zajęć pozalekcyjnych najbardziej oczekiwano organizacji zajęć artystycznych, następnie: informatycznych, terapeutycznych, wyrównawczych, sportowych, turystycznych oraz logopedycznych. Dodatkowo rodziców poproszono o określenie pożądanych cech nauczyciela, wśród nich znalazły się przede wszystkim: wysokie kwalifikacje, kompetencje pedagogiczne, umiejętność prowadzenia ciekawych lekcji, a także życzliwość.

Deskryptory TESE: nauczyciel, zawód nauczyciela, postawa, społeczeństwo, zachowania społeczne, socjalizacja, bezpieczeństwo, atmosfera w klasie, zajęcia pozalekcyjne
TESE descriptors: teacher, teaching profession, attitude, society, social behaviour, socialisation, safety, classroom climate, supervised study
Publikacje:
  • Kłodzińska, D. (2011). Prawodawstwo i oczekiwania społeczeństwa jako determinanty różnorodności zadań podejmowanych przez nauczycieli – czyli od wielkich słów do rzeczywistości. W: J. Bonar (red.), Nauczyciel wczesnej edukacji. Oczekiwania społeczne i praktyka edukacyjna (s. 68-78). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"