Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu charakterystyki oczekiwań rodziców przyszłych pierwszoklasistów wobec placówki szkolnej. Analizą objęto dokumentację pięciu miejskich szkół, która zawierała diagnozę oczekiwań społecznych wobec szkoły i nauczycieli na rok szkolny 2009/2010. Łącznie w badaniu wzięło udział 248 rodziców przyszłych pierwszoklasistów w placówkach typowych dla poszczególnych dzielnic Łodzi. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że najczęściej podkreślanym oczekiwaniem respondentów była miła i przyjazna atmosfera w szkole. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem wykazano, że najważniejsze było dla nich bezpieczeństwo dzieci. Jednocześnie rodzice zwracali uwagę na właściwe relacje między uczniami, uspołecznienie, koleżeństwo oraz brak agresji. W zakresie warunków nauczania okazało się, że do najważniejszych postulatów należały: czystość w szkole, urządzenie sali lekcyjnej, zadbane otoczenie, różnorodne pomoce dydaktyczne, dobrze urządzone boisko szkolne, wyposażenie sali gimnastycznej. Pod względem opieki pedagogiczno-psychologicznej na terenie szkoły wskazywano: długo otwartą świetlicę, stołówkę, dostępność opieki psychologicznej i pedagogicznej. Na podstawie uzyskanych odpowiedzi ustalono ponadto, że w zakresie oferty zajęć pozalekcyjnych najbardziej oczekiwano organizacji zajęć artystycznych, następnie: informatycznych, terapeutycznych, wyrównawczych, sportowych, turystycznych oraz logopedycznych. Dodatkowo rodziców poproszono o określenie pożądanych cech nauczyciela, wśród nich znalazły się przede wszystkim: wysokie kwalifikacje, kompetencje pedagogiczne, umiejętność prowadzenia ciekawych lekcji, a także życzliwość. |