BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wartości i poczucie sensu życia młodzieży z dysfunkcją narządu ruchu
Instytucja:
Data: 2002 – 2003
Badacz: Marzena Rorat
Abstrakt:

Celem badań była weryfikacja poczucia sensu życia i systemu wartości u niepełnosprawnej młodzieży. Główny problem badawczy brzmiał: w jaki sposób rozumie sens życia młodzież z ograniczoną sprawnością ruchową. W badaniu wzięły udział trzy grupy młodzieży (16-21 lat) z problemami ze skoliozą, osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich oraz młodzież pełnosprawna ruchowo (stanowiła ona grupę porównawczą). Wykorzystano sondaż diagnostyczny oraz dokonano analizy wybranych przypadków osób z dysfunkcją narządu ruchu (przebadano osiem przypadków). W badaniu wykorzystano Skalę Wartości Schelerowskich (oprac. Brzozowski), Skalę Sensu Życia (oprac. Crumbaugh i Maholick), Inwentarz Profil rodziny (oprac. Gaś), Kwestionariusz orientacji życiowej SOC-29 do pomiaru poczucia koherencji, Kwestionariusz KBPK do pomiaru umiejscowienia poczucia kontroli (oprac. Kurzyp i Krasowicz). Posłużono się także techniką wywiadu. W opracowaniu danych zastosowano analizę statystyczną (pakiet STATISTICA i program SPSS PC). Badane osoby (16-21 lat; wykształcenie średnie) przebywały na terenie kilku ośrodków rehabilitacyjnych dla młodzieży z niepełnosprawnością ruchową (w Konstancinie, Przemyślu, Zakopanem). Całość badania była przeprowadzana w grupach 5-6 osobowych lub indywidualnie. Łącznie uzyskano materiał do analizy od 186 osób z niepełnosprawnością ruchową; dodatkowo zbadano także grupę porównawczą sprawną ruchowo – 96 osób. Wyniki badań pokazują, że w każdej z badanych grup współistnieje duże zróżnicowanie pojęcia sensu życia. Wśród wartości najważniejsze dla badanych okazały się te o charakterze moralnym: miłość bliźniego, uczciwość, dobroć (najmniej ceniona jest rzetelność). Jednym z wniosków z badań jest fakt występowania u badanej młodzieży współzależności pomiędzy poczuciem sensu życia, poczuciem koherencji, stopniem akceptacji różnego rodzaju wartości oraz oceną funkcjonowania rodziny.

Deskryptory TESE: osoby niepełnosprawne, młodzież, problemy zdrowotne, badania naukowe, postawa, analiza statystyczna, upośledzenie fizyczne
TESE descriptors: people with disabilities, youth, health problems, research, attitude, statistical analysis, physical disability
Publikacje:
  • Rorat, M. (2006). Wartości i poczucie sensu życia młodzieży z dysfunkcją narządu ruchu. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"