BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Samoocena a wsparcie społeczne studentów z uszkodzeniem narządu ruchu
Instytucja:
Data: [2004]
Badacz: Stanisława Byra, Beata Mazur
Abstrakt:

Celem badań była ocena wzajemnej zależności pomiędzy samooceną a wsparciem społecznym percypowanym przez studentów niepełnosprawnych ruchowo. Do badania wykorzystano Skalę Samooceny Fittsa (TSCS) oraz Kwestionariusz Wsparcia Społecznego Norbeck (NSSQ). Wyniki badań pozyskano dzięki analizie statystycznej. W badaniu wzięło udział 60 osób (30 studentów z uszkodzeniem narządu ruchu – grupa podstawowa, 30 osób pełnosprawnych ruchowo – grupa porównawcza). Respondenci znajdowali się w grupie wiekowej: 20-28 lat (byli to studenci studiów dziennych). Wyniki badań wskazują, że badani studenci niepełnosprawni ruchowo bardziej niż grupa porównawcza identyfikują się z własnym „ja”, stawiają sobie większe wymagania oraz są bardziej z siebie zadowoleni niż osoby bez tych problemów. Badania potwierdzają, że studenci niepełnosprawni otrzymują mniej wsparcia emocjonalnego, afirmacyjnego, praktycznego, globalnego niż ich zdrowi rówieśnicy. W badaniu stwierdzono współzależność pomiędzy poziomem samooceny a wsparciem społecznym (u osób pełnosprawnych).

Deskryptory TESE: samoocena, student, badania naukowe, problemy zdrowotne, pomoc społeczna, osoby niepełnosprawne, zachowania, zachowania społeczne, upośledzenie, upośledzenie fizyczne
TESE descriptors: self-evaluation, student, research, health problems, social service, people with disabilities, behaviour, social behaviour, disability, physical disability
Publikacje:
  • Byra, S. i Mazur, B. (2005). Samoocena a wsparcie społeczne studentów z uszkodzeniem narządu ruchu. Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 4, 53-63.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"